Restoration and Conservation of Textiles and Clothes

The aim is to introduce students to the role of science in the restoration and conservation of textiles and clothes (term definitions, international organizations, restoration departments). Aging and degradation consequences on textiles i.e. their structures and properties. Their impact on the selection of materials, agents and procedures which provide for the restoration of textile goods, such as: methods and agents in preparing processes, renewal of original structure using proper materials and techniques, as well as textile auxiliaries that may be applied in final finishing, in order to facilitate handling and improve the final look. Conservation procedures with respect to future textile surroundings conditions, so that textile form, durability and property can be preserved.

 

Restauracija i konzervacija tekstila i odjeće

Upoznavanje s osnovnim smjernicama i ciljevima restauracije i konzervacije tekstila i odjeće (definicije pojmova, međunarodne organizacije i restauratorski zavodi). Posljedice starenja i degradacije tekstilija na njihovu strukturu i svojstva. Utjecaj tih osobina na odabir materijala, sredstava i postupke, koji se predviđaju za restauraciju tekstilnih proizvoda, kao što su: metode i sredstva pripreme, obnova izvorne strukture s kompatibilnim materijalima i tehnikama, te tekstilna pomoćna sredstva koja se mogu primijeniti da bi se olakšalo rukovanje i poboljšao izgled u završnoj doradi. Konzervacijski postupci s obzirom na stanje i učinak okoline u kojoj će obrađena tekstilija biti smještena, a u cilju očuvanja izgleda, trajnosti i svojstva tekstilije.

Studenti će se upoznati s povijesnim pregledom razvoja znanstvene grane povijesti mode te s metodologijom i pristupima analize povijesne odjeće.  Pri tome će se upoznati s autorima koji su razvijali metodologiju rekonstrukcije povijesno stilskih razdoblja te rekonstrukcije povijesno - odjevnih oblika. Predstavit će se primjeri analiza temeljene na likovnim izvorima i na primjerima analize odjevnih i tekstilnih artefakata. 

Metodologija, pristupi i literarni izvori, temelj su za teorijsko istraživanje povijesne forme s ciljem praktičnog pokušaja njezine rekonstrukcije ili reinterpretacije. 

Kolegij pruža uvid u povijesnu proizvodnju tkanina na području Mediterana, te donosi kronološki pregled modno tekstilnih trendova u razdoblju od 13. do 19. stoljeća.  Analizira se doprinos najznačajnijih tekstilnih radionica renesanse, baroka i rokokoa, te su ukazuje na utjecaje trgovačkih putova u asimilaciji pojedinih trendova i sirovina (materijala) na zapadu.

Na temelju tekstilnih artefakata ukazat će se na likovno-stilske karakteristike ornamentike i tehnike pojedinog stilskog razdoblja. Nadalje, studenti će dobiti osnovni uvid u tehnologiju tekstilne proizvodnje tijekom 15. i 16. stoljeća, u načine prezentiranja i zaštite tekstilnog tržišta, te na ulogu boje i sirovina u izgradnji klasnog društvenog identiteta.

Suvremene teme obuhvatit će zaokret u poimanju tekstila kao umjetničkog medija i tekstila kao produkta dizajna, a do kojih dolazi zahvaljujući japanskoj sinergiji tradicijskog sa suvremenom pristupom osamdesetih godina 20. stoljeća. Preispitat će se uloga tekstila u suvremenoj modnoj i umjetničkoj produkciji. 

Kolegij se bavi pitanjem odnosa društva i mode, utjecaja trgovačkih putova i uloga pojedinih kraljevstva u oblikovanju modnih trendova unutar razdoblju od srednjeg vijeka do početka 18. stoljeća. Analizirat će se odjevna terminologija i njezina transformacija.

Kolegij je posvećen istraživanju uloge odjevnog artefakta kao memorijskog zapisa duha vremena. Pri tome se analiziraju umjetnička dijela i postojeći artefakti u svjetskim muzejskim zbirkama. Studenti će se upoznati s prvim autorima i publikacijama posvećenima analizi povijesti mode i odijevanja, zatim s ulogom zakona o raskoši u oblikovanju odjevnih trendova. Preispitat će se značenje odjeće kao nacionalnog identiteta u razdoblju od 15. do 18. stoljeća. 

Kolegij muzealizacija mode studentima daje pregled povijesti izlaganje odjevnih predmeta u muzejima (Victoria and Albert, MET – Costume Institute, Musée des Arts Décoratifs, MOMU Antwerpen i sl.) te povijesti kustoskih praksi na polju mode i odijevanja. Također kolegij obuhvaća i rasprave o odnosu mode i umjetnosti kroz primjere izložbenih praksi. Kroz praktičan rad studenti se upoznaju s radom domaćih institucija koje pohranjuju i izlažu odjevne predmete, posjećuju aktualne modne izložbe, rade na tekstualni osvrtima na izložbe te kao završni rad osmišljavanju vlastiti izložbeni projekt. Studente se upoznaje s kustoskim prinicipima rada u muzejskim i galerijskim prostorima. Osnovna literatura za kolegij bazira se na tekstovima američke povjesničarke odijevanja Valerie Steele i britanske povjesničarke umjetnosti Lou Taylor. Osim toga okosnicu literature čini recentni zbornik 'Fashion and Museums: Theory and Practice'. Studenti se također upoznaju s aktualnim svjetskim kustoskim praksama i modnim izložbama (Harold Koda, Judith Clark, Andrew Bolton, Olivier Saillard, Kaat Debo) 

 

Kolegij se bavi pitanjem odnosa mode i društva, mode u doba krize, zatim odnosa mode i politike, mode i medija, mode i umjetnosti, mode i identiteta te mode i novih tehnologija tijekom 20. stoljeća. 

Kolegij Antropologija mode polazi od promatranja i analiziranja odjevnih predmete kao elemenata materijalne kulture. U tom smislu promatra se biografija odjevnih predmete te njihova uloga u kulturnom, socijalnom i ekonomskom kontekstu te životni ciklus odjevnog predmeta (Stallybrass i Kopitoff). Poseban naglasak se stavlja na rasprave o odijevanju Drugoga, reprezentaciji i vizualnoj konstrukciji Druguga u okviru modnog sistema te primjerima kulturne aproprijacije prisutne u modi (Craik, Kawlara i Kondo). Kolegij stavlja naglasak na osvještavanje odnosa kulture, individualnog i kolektivnog tijela te odjevnih predmeta i ukrasa kroz konkretne case study analize (Cheddie, Kawlra, Craik). Također kolegij je proširen i aktualnom problematikom vezano uz modu i pitanje ljudskog (najčešće ženskog) rada, fenomen sweatshopa, etičnosti u modnoj proizvodnji te održivog modnog dizajna.

Fibre reinforced composites

An introduction to composite materials (classification, definition of fibre reinforced composites - FRC, analogy with conventional materials, trade and trends of evolution). Matrix/reinforcement systems (structure and properties of matrix and fibrous component, their adhesion compatibility and bond toughness). Types of the FRC. Preparatory and processing acts for FRC constituting. Application of FRC in space and aero industry, marine and car vehicles, civil engineering, medicine, environmental and personal protection. FRC morphological quantification, micro- /macromechanics, and stability. Designing and shaping of the FRC, regarding their purpose, production cost and durability. FRS’s impact on environment; methods for their ecologically acceptable depositioning and/or recycling.

Vlaknima ojačani kompoziti

Uvod u kompozitne materijale (klasifikacija, definicija vlaknima ojačanih kompozita-VOK, usporedba s konvencionalnim materijalima, tržište i trend razvoja). Sustavi matrica/ojačalo (struktura i svojstva matrične i vlaknate komponente, njihova adhezijska kompatibilnost i čvrstoća veze). Vrste VOK-a. Pripremni i preradbeni postupci dobivanja i oblikovanja VOK. Primjena suvremenih VOK u svemirskoj, avio, brodarskoj i automobilskoj industriji, građevinarstvu, medicini, zaštiti okoliša i osobnoj zaštiti. Morfološka kvantifikacija, mikro- i makro mehanika te stabilnost VOK. Modeliranje i dizajn VOK ovisno o njihovoj namjeni, proizvodnim troškovima i postojanosti. Utjecaj VOK na okoliš, metode i postupci ekološki prihvatljivog odlaganja i recikliranja.

Kritička i teoretska primijenjena analiza suvremene mode kao i njenog konteksta; proučavanje zakonitosti suvremene mode; proučavanje, shvaćanje te kritičko odnošenje prema suvremenoj modi; značenja u suvremenoj modi sa simboličkog i kulturalnog aspekta.

Pregled razvoja odjeće i kostima od renesanse do 1950ih godina. Odijevanje se sagledava u kontekstu povijesno - društvenih zbivanja i umjetnosti, te se utvrđuju zajednička stilska obilježja. Cilj je upoznati se s metodologijom odjevno-likovne analize. Povijesna odjeća se sagledava kao složeno kreativno odjevno djelo, stoga se težište stavlja na analizu svih elemenata odjevne kompozicije. Analizira se oblik, njegova svojstva, međusobni odnosi odjevne ovojnice, površine i sirovine, uspoređuje se postojeći artefakt s analognim primjerima na potretima, grafici, fotografiji ili ilustraciji. Likovno - odjevna analiza se primjenjuje i u opusima kostimografa. 

Studenti će se upoznati i s metodologijom rekonstrukcije. Kroz mentorirani rad razvijaju istraživačku komponentu pripreme za potrebe rekonstrukcije ili reinterpretacije temeljene na izvorima likovne umjetnosti (fotografija, slika, grafika) i artefakata.  

http://www.ttf.unizg.hr/index.php?str=514&kolegij=135

ISHODI UČENJA KOLEGIJA:

  1. Izraditi elaborat za projektiranje novog proizvodnog procesa ili reorganizaciju postojećeg.
  2. Preporučiti tehničko-tehnološke podloge drugim strukama u projektnom timu.
  3. Primijeniti računalni program za izradu tlocrtnog prikaza.
  4. Procijeniti potrebe za električnim i strojarskim instalacijama.
  5. Predvidjeti tehnološke potrebe i druge zahtijeva za opremom.

Usmeni dio ispita će se održati putem aplikacije Microsoft Teams-a, koja je za sve besplatna: https://products.office.com/hr-hr/microsoft-teams/download-app. Molim studentice i studente koji do sada nisu koristili spomenutu aplikaciju, da se upoznaju s korištenjem Microsoft Teams-a.

Studenti će moći pristupiti usmenom dijelu ispita sa mobitela ili računala, ali pod uvjetom da im radi zvučnik, mikrofon i kamera.

Također će biti termin (24 sata prije ispita) kada će se studenti prijaviti na Microsoft Teams te će moći isprobati kako to funkcionira. Tom terminu su studenti dužni pristupiti, jer će tada biti podijeljeni u grupe i termine usmenog dijela ispita.

Predviđeno je da će usmeni dio ispita biti između 27. i 30. 4. 2020. o čemu ćete biti pravovremeno obavješteni.