Savladavanjem sadržaja predmeta student će biti sposoban: prepoznati i razlikovati osnove dijagnostike u ortopediji, prepoznati i imenovati patofiziološke procese i mehanizme nastanka općih poremećaja koštano-zglobnog sustava, upalnih degenerativnih bolesti zglobova i tumorskih bolesti, imenovati i definirati temeljne principe rada u kirurgiji, imenovati vrste operacijskih zahvata prema nazivlju i regijama.

Sadržaj predmeta je sljedeći:
1. Povijest ortopedije, osnove dijagnostike u ortopediji, ortopedski zahvati (neoperativni i
operativni)
2. Opći poremećaji koštano-zglobnog sustava, koštane displazije
3. Multiple kongenitalne kontrakture
4. Metaboličke i hormonske bolesti (osteoporoza, rahitis i osteomalacija, giht). Juvenilne
osteohondroze.
5. Upalne bolesti koštano-zglobnog sustava (osteomijelitis, artritis, reumatoidni artritis).
6. Degenerativne bolesti zglobova
7. Tumori koštano-zglobnog sustava
8. Specijalni dio: prirođene i stečene bolesti po segmentima tijela (vrat, kralježnica i zdjelica,
prsni koš, rame i nadlaktica, lakat i podlaktica, ručni zglob i šaka, kuk i natkoljenica,
koljeno i potkoljenica, nožni zglob i stopalo).
9. Ortopedska pomagala
10. Temeljni principi rada u kirurgiji: asepsa, antisepsa, sterilizacija, vrste operacijskih zahvata
i podjela prema nazivlju i regijama, odgovor organizma na ozljedu
11. Kraniocerebralne ozljede, vrste neurokirurških operacija; torakalna i kardiovaskularna
kirurgija: ozljede prsnog koša, kirurške bolesti prsnog koša, vrste operacija u prsnom košu;
abdominalna kirurgija i urologija

Komunikacija je proces sporazumijevanja među ljudima, dok su komunikacijske vještine tehnike kojima postižemo interakciju. Interakciju postižemo neverbalnom i verbalnom komunikacijom. Komunikacijske vještine su od iznimne važnosti za studente i njihovu buduću karijeru jer iznimne komunikacijske vještine su najtraženija kvaliteta obrazovane osobe.

Sposobnost preciznog i jasnog komuniciranja od iznimne je važnosti u svim socijalnim situacijama, stoga je važno razvijati ove vještine kako bismo povećali kvalitetu vlastitog života u svim aspektima, od privatnog do poslovnog.

Upoznati studente s osnovnim  postupcima, testovima i instrumentima za provođenje fizioterapijske procjene, rehabilitacije te evaluacije rehabilitacijskih postupaka kod traumatoloških i politraumatoloških bolesnika u uvjetima stacionarne, ambulantne ili kućne fizioterapije.

Specifični cilj je omogućiti studentima uvid u osnove primjene rehabilitacijskih protokola te da svladaju osnove izrade rehabilitacijskog plana ili prilagodbe postojećih protokola.

OČEKIVANI ISHODI:

 

1. Fizioterapijski postupci procjene struktura i pripadajućih funkcija nakon traume

2. Fizioterapijski proces kod operativnog i neoperativnog liječenja traumatoloških bolesnika

3. Fizioterapijski proces kod politraumatološkog bolesnika

4. Utvrđivanje prioriteta rehabilitacije u cilju sprječavanja ranih i kasnih komplikacija kod traumatološkog bolesnika

5. Fizioterapijski postupci procjene, intervencije i evaluacije u postoperativnoj rehabilitaciji traumatološkog pacijenta-stacionarna i ambulantna faza

6. Fizioterapijski proces kod uganuća, ruptura, fraktura i pareze živaca/primjena i prilagodba rehabilitacijskog protokola

7. Fizioterapijski proces kod osteosinteze i primjene zglobnih implantata/primjena i prilagodba rehabilitacijskog protokola

8.Tretman bataljka ruke i noge bandažiranjem

9. Predprotetička faza bataljka ruke i noge te primjena vježbi hoda i funkcije ruke s pomagalima nakon amputacija

10. Primjena ortoza i proteza u aktivnostima svakodnevnog života pacijenta

11. Fizioterapijski pristup u procjeni tretmanu najčešćih mišićno-koštanih i cirkulatornih komplikacija kod traumatološkog bolesnika (Mb Sudeck, Kompartment sindrom, Wolkmanova ishemijska kontraktura, tromboza, limfedem).

12. Značaj fizioterapeuta u edukaciji pacijenta u očuvanju i  unaprijeđenju stacionarno ili ambulantno postignutog funkcionalnog statusa

13. Uloga fizioterapeuta u interdisciplinarnom timu

OBVEZNA LITERATURA:

1. Uremović, M., Davila, S. i suradnici (2018) Rehabilitacija ozljeda lokomotornog sustava. Medicinska naklada.

2. Lovrić, Z. (2008) Traumatologija za studente Zdravstvenog veleučilišta. Školska knjiga.

DOPUNSKA LITERATURA:

1. Golka, G. G., Burianov, O. A., Klimovitskiy, V. G. (2018) Traumatology and orthopedics : textbook for students of higher medical educational institutions (2018) Vinnytsia : Nova Knyha.

2. Jelica S. (2024.) Fizioterapija u traumatologiji. Recenzirani nastavni materijali.

 

 

Upoznati studente s osnovnim  metodama, testovima i instrumentima za provođenje fizioterapijske procjene, rehabilitacije te evaluacije rehabilitacijskih postupaka kod poremećaja mišićno koštanog sustava temeljenih na znanstvenim dokazima. Specifični cilj predmeta je da studenti steknu znanja primjene i adaptacije postojećih protokola rehabilitacije te pisanja plana rehabilitacije.

OČEKIVANI ISHODI:

Nakon uspješno završenog kolegija studenti će moći:

 

1. Procijeniti stanje mišićno koštanih struktura i funkcija te etiologiju poremećaja mišićno koštanog sustava u okviru fizioterapijske procjene ortopedskih bolesnika

2. Odabrati fizioterapijske postupke i protokole na osnovu fizioterapijske procjene, recentne literature i prakse temeljene na dokazima

3. Preurediti rehabilitacijski protokol prema individualnim značajkama i stanju pacijenta

4. Valorizirati učinke provedenih rehabilitacijskih postupaka u skladu s praksom temeljenom na dokazima te medicinskom etikom i deontologijom.

5. Preporučiti metode održavanja postignutog funkcionalnog statusa te primarne i sekundarne prevencije kroz edukaciju pacijenta

SADRŽAJ PREDMETA:

1. Etiologija nastanka osnovnih ortopedskih poremećaja  (upalna, biomehanička, kongenitalna, infekcijska, tumorska i sl.)

2. Fizioterapijski postupci procjene, intervencije i evaluacije u primarnoj i sekundarnoj prevenciji poremećaja mišićno-koštanog sustava

3. Fizioterapijski postupci kod operativnog i neoperativnog liječenja ortopedskih bolesti

4. Fizioterapijski postupci procjene i intervencije kod prijeloma

5. Fizioterapijski postupci procjene i intervencije kod sindroma prenaprezanja

6. Fizioterapijski postupci procjene, intervencije i evaluacije kod poremećaja mišićnog, zglobnog, i ligamentarnog sustava (rupture, iščašenja).

7. Fizioterapijski postupci procjene, intervencije i evaluacije u postoperativnoj rehabilitaciji pacijenta/primjena i prilagodba rehabilitacijskog protokola

8. Fizioterapijski postupci kod osteosinteze i zglobnih implantata/primjena i prilagodba rehabilitacijskog protokola

9. Postoperativna fizioterapija kod mišićno-koštanog sustava

9. Primjena ortoza i proteza te korištenje elektronskih pomagala i pomagala u aktivnostima svakodnevnog života pacijenta

10. Fizioterapijski postupci procjene i intervencije kod najčešćih kongenitalnih poremećaja mišićno-koštanog sustava

11. Fizioterapijski postupci procjene i intervencije kod najčešćih malignih stanja mišićno-koštanog sustava

12. Značaj fizioterapeuta u edukaciji pacijenta i uloga u interdisciplinarnom timu

OBVEZNA LITERATURA:

1. Pećina, M. i suradnici (2004) Ortopedija, Naklada Ljevak.

2. Kauzlarić, N. i suradnici (2018) Ortopedska pomagala – Osnove primijenjene ortotike; primijenjene protetike i rehabilitacije; pomagala za kretanje i njihova primjena. Naklada ISPO Croatia: Zagreb.

3. Antun, T., Šestan, B. (2012) Dječja ortopedija, Medicinska naklada

DOPUNSKA LITERATURA:

1. Dutton, M. (2012) Orthopaedic examination, evaluation and intervention. The McGraw-Hill Companies, Inc: Pittsburgh.

2. Jelica S. (2021.) Interni nastavni materijali-Fizioterapija u ortopediji.