Upoznati studente sa osnovnim značajkama, principima, koristima i načinima primjene Bobath koncepta kod odraslih sa stečenom lezijom središnjeg živčanog sustava te primjene kod neurorizične djece i djece s odstupanjima od tipičnog/urednog razvoja. Studentima će se omogućiti usvajanje praktične primjene osnova hands on neurofacilitacijskog tretmana u kliničkom okruženju ili u kući pacijenta.

OČEKIVANI ISHODI:

Nakon uspješno završenog kolegija studenti će moći:

1. Procijeniti stanje osnovnih funkcionalnih obrazaca pokretanja kod djece i odraslih u okviru fizioterapijske procjene bolesnika s kongenitalnom ili stečenom lezijom središnjeg živčanog sustava.  

2. Izabrati opciju hands on tretmana na osnovu procjene funkcije i strukture te utvrđenog funkcionalnog cilja neurofacilitacijskog tretmana

3. Planirati osnovne tehnike facilitacije usmjerene poboljšanju funkcionalnog pokreta i transfera u aktivnostima svakodnevnog života

4. Razviti osnovne postupke rane intervencije i rane rehabilitacije za pojedinog pacijenta u cilju reduciranja ranih i kasnih posljedica zbog oštećenja središnjeg živčanog sustava te poboljšanja funkcionalnog statusa i saomstalnosti pacijenta

5. Valorizirati funkcionalne učinke provedenih neurofacilitacijskih postupaka putem testova i mjerenja sukladno praksi temeljenoj na dokazima.

SADRŽAJ PREDMETA:

1. Značajke, principi i teorijska ishodišta Bobath koncepta i drugih neurorazvojnih koncepata te njihova znanstvena utemeljenost

2. Osnove posturalne kontrole i posturalnog pregleda kod intaktnog središnjeg živčanog sustava

3. Analiza varijacija normalnog pokreta/obrazaca kod intaktnog središnjeg živčanog sustava

4. Značajke voljnog, automatskog, automatiziranog i refleksnog pokreta

5. Osnove procjene funkcije i strukture-testovi i mjerenja u neurološkoj rehabilitaciji

6. Patološki obrasci i znaci pokretanja kod djece i odraslih s oštećenjem središnjeg živčanog sustava

7. Rane i kasne posljedice oštećenja središnjeg živčanog sustava

8. Uloga i ciljevi rane intervencije i rehabilitacije

9. Pozicioniranje i transferi

10. Osnove neurofacilitacijskog hands on tretmana usmjerenog funkcionalnom pokretu u aktivnostima svakodnevnog života

11. Primjena pomagala kod neuroloških pacijenata-prednosti i nedostaci

12. Uloga fizioterapeuta u interdisciplinarnom timu u rehabilitaciji neurološkog pacijenta

13. Usvajanje recentnih znanstvenih spoznaja-pregled baza podataka

14. Značaj i uloga fizioterapeuta u edukaciji pacijenta

OBVEZNA LITERATURA:

  1. Grozdek Čovčić, G., Maček, Z. (2011) Neurofacilitacijska terapija. Zagreb: Zdravstveno veleučilište

DOPUNSKA LITERATURA:

1. Raine, S., Meadows, L., Lynch-Ellerington, M. (2009) Bobath Concept-Theory and clinical practice. Oxford: Blackwell Publishing.

2. Bobath, B. (1990) Adult hemiplegia-evaluation and treatement. London: Butterworth-Heinemann

3. Jelica S. (2021.) Interni nastavni materijali-Neurološka rehabilitacija 2021.

Cilj predmeta je potaknuti studente na sustavno obuhvaćanje znanja, vještina i kompetencija potrebnih za planiranje i provođenje fizioterapijskog procesa u području neurologije, psihijatrije i gerijatrije, sukladno potrebama korisnika.

Specifični cilj predmeta je da studenti steknu znanja i osposobe se za prepoznavanje i kritičku procjenu različitih fizioterapijskih modaliteta određenih sadržajem kolegija u terapijske svrhe, kao i za  analizu i evaluaciju učinaka navedenog, u području neurologije, psihijatrije i gerijatrije.

Očekivani ishodi učenja za predmet

Nakon uspješno završenog kolegija studenti će moći:

1.      1. Procijeniti normalnu posturu i normalni pokret, te funkcionalna odstupanja specifična za neurološke i psihijatrijske bolesti te gerijatrijska stanja,

2.      2.  Utvrditi ciljeve fizioterapijskog tretmana neuroloških i psihijatrijskih bolesti te gerijatrijskih stanja,

3.      3.  Izabrati između različitih opcija najadekvatnije fizioterapijske postupke na osnovu fizioterapijske procjene te utvrđenog cilja fizioterapijskog tretmana,

4.       4. Kritički prosuditi učinke primijenjene terapije, te neželjene efekte i komplikacije tijekom provođenja fizioterapije, putem testova i mjerenja,

5.       5. Argumentirati mišljenje u razloga i načina primijene određene fizioterapijske procjene kao i određenih fizioterapijskih postupaka,

6.       6. Obraniti stav vezano za razlog i način primijene određene fizioterapijske procjene kao i određenih fizioterapijskih postupak.

7.    7. Opravdati ulogu fizioterapeuta  u interdisciplinarnom timu unutar neurorehabilitacije, psihijatrije i kod gerijatrijskih stanja.

d       Sadržaj predmeta je sljedeći:

1.      Uvodno predavanje

2.      Fizioterapija u neurologiji i fizioterapijski proces u neurološkoj fizioterapiji

3.      Neurofiziološki temelji u neurološkoj fizioterapiji, hijerarhijska i paralelna organizacija središnjeg živčanog sustava, centralni kontrolni posturalni mehanizam, karakteristike normalnog pokreta

4.      Normalne automatske posturalne reakcije, reakcije balansa, voljni i automatizirani pokreti, funkcionalni pokret

5.      Analiza komponenti normalnog pokreta i motoričke aktivnosti: ležeći, sjedeći i stojeći posturalni set

6.      Analiza aktivnosti transfera između posturalnih setova i kompleksnih funkcionalnih aktivnosti

7.      Funkcionalne razine osobe prema klasifikaciji ICF-a

8.      Temeljni principi primjene fizioterapijskih koncepata u odraslih osoba s neurološkim oštećenjem.

9.      Bobath koncept kod odraslih osoba sa centralnim oštećenjima: pregled, analiza, tretman i evaluacija.

10.   Specifičnosti pregleda i tretmana osoba nakon cerebrovaskularnog inzulta, kod osoba s kraniocerebralnim ozljedama, problemi spastičnosti i asociranih reakcija, problem kompenzacija,

11.   Specifičnosti pregleda i tretmana osoba s Mb. Parkinsonom i osoba s multiplom sklerozom

12.   Specifičnosti pregleda i tretmana osoba sa spinalnim ozljedama i osoba s perifernim lezijama

13.   Specifičnosti pregleda i tretmana osoba s neuromuskularnim bolestima

14.   Fizioterapija u psihijatriji: fizioterapijski proces kod neurotičnih poremećaja, afektivnih poremećaja, shizofrenije, posttraumatskog sindroma, maničnog sindroma, depresivnog sindroma, anoreksije nervoze i osoba sa psihosomatskim poremećajima

15.   Fizioterapija u gerijatriji: specifičnosti fizioterapijskog procesa u gerijatriji, te specijalni aspekti grupne fizioterapije

Cilj predmeta je potaknuti studente na sustavno obuhvaćanje znanja, vještina i kompetencija iz područja poduzetništva. Specifični cilj predmeta je da studenti steknu znanja i osposobe se za prepoznavanje i razvoj poduzetničkih ideja te savladaju metodologiju pisanja poslovnog plana.

Nakon uspješno završenog predmeta studenti će moći:

1.       Razumjeti poduzetništvo kao znanstveni i društveni fenomen

2.       Analizirati poduzetničko okruženje i formulirati strategiju ulaska na tržište

3.       Procijeniti preduvjete za osnivanje i uspješan rad poduzeća

4.       Kritički prosuđivati o značaju proaktivnog i poduzetničkog načina razmišljanja za osobni razvoj

5.       Interpretirati i primijeniti znanja sa svrhom prepoznavanja poslovne ideje i kreiranja poslovnog plana

6.       lzraditi poslovni plan