Značaj pripreme proizvodnje u različitim tipovima industrijske proizvodnje; Funkcija pripreme proizvodnje

Projektno-konstrukcijska priprema proizvodnje - faze razvoja proizvoda; životni vijek proizvoda; karakteristična svojstva

Tehnološka priprema proizvodnje - specifičnosti strojarskih tehnologija; aktivnosti proizvodnog procesa; tehnološki proces; tehnološka operacija; tehnološki zahvat; podjela tehnoloških zahvata; pokret i mikro pokret; faktori koji utječu na tehnološki proces; pristup projektiranju tehnoloških procesa; izbor polaznog materijala; izbor načina obrade; određivanje redosljeda tehnoloških operacija i tehnoloških zahvata; određivanje baza; određivanje režima rada; određivanje dubine rezanja i broja prolaza; određivanje posmaka; određivanje brzine rezanja; izbor alata i obradnog stroja; struktura ukupnog vremena izrade; određivanje normativa vremena; tehnološka dokumentacija.

Priprema alata

Priprema materijala,

Operativna priprema

Unaprijeđenje izrade tehnološkog procesa

Visokobrzinska obrada i projektiranje tehnološkog procesa za visokobrzinsku obradu

Razrada i analiza operativnih kurikuluma (kurikula, uputnika) nastave stručno-tehničkog područja i izborne nastave iz tehničkog područja. Izrada potrebne dokumentacije za izvođenje nastave. Izrada nastavnog plana i programa (nastavnog uputnika) za rad s tehnički i informatički nadarenim učenicima. Izbor, prilagođavanje, nadopunjavanje i vrednovanje sadržaja. Razrada ciljeva, zadaća i ishoda učenja u stručno-tehničkom području. Izrada instrumenata za provjeravanje napredovanja učenika i ostvarenosti zadataka u strukovnoj školi, na izbornoj nastavi i pri radu s tehnički nadarenim učenicima. Pripremanje, metodička razrada, izrada i analiza praktičnih vježbi i aktivnosti iz programa stručnog tehničkog obrazovanja u srednjoj školi. Realizacija praktične vježbe iz područja obrade materijala, elektrotehnike, energetike, automatike i robotike. Izrada programa za stjecanje profesionalnih znanja i vještina. Korištenje računala u edukaciji tehnike i informatike. Organizacija rada u računalnoj učionici - praktikumu. Izrada i razrada konkretnih vježbi u računalnoj učionici - programiranje, tehnička dokumentacija, baze podataka, multimedija, robotika, mjerenje. Korištenje računala i informacijske tehnologije za digitalizaciju tehničkih nastavnih sadržaja. Računalom podržana nastava. Edukacijski sustavi primjereni nastavi tehnike. Učenje na daljinu i e-učenje u tehničkom nastavnom području.

Stažiranje studenata u srednjoj strukovnoj školi strojarske i elektrotehničke struke u trajanju od 15 sati u svakoj školi. Zadatak stažiranja je upoznavanje s radnom okolinom, ustrojem nastave strukovnog tehničkog obrazovanja, nastavnom dokumentacijom, te nazočnost satima izvođenja nastave u odabranim stručno-tehničkim nastavnim predmetima u 1., 2., 3. i 4. razredu. Stažiranje se provodi tijekom ljetnog semestra i završava 15 dana prije kraja tekuće školske godine. Tijekom stažiranja student vodi Dnevnik sadržaja aktivnosti i izrađuje zadaće, a nakon praćenja nastave izvodi dva uspješna predavanja (pokusno i ocjensko) pred učenicima u svakoj od škola, odnosno, nastavnih predmeta strojarske ili elektrotehničke skupine. Izvođenju ocjenske nastave dužni su nazočiti studenti, nastavnik-mentor i nastavnik Metodike nastave politehnike. Nakon održane ocjenske nastave studenta provodi se skupna analiza održane nastave. O sadržaju nastave i zapažanjima provedene analize održane nastave studenti izvještavaju u dnevniku.

Predavanja: Metode nastavnog rada u radno-tehničkom području - primjena općih didaktičkih metoda u nastavi radno-tehničkog područja - verbalna, demonstracijska, eksperimentalna, operacijsko-radna metoda i instruktaža kao specifična nastavna metoda tehničkog područja; "shema" primjene metoda u nastavi radno-tehničkog područja, "model" i posebnosti izbora metoda u nastavi radno-tehničkog područja. Primjena didaktičkih sustava i strategija u tehničkom osposobljavanju - tradicionalni pristup, projektna nastava, problemska nastava, modularno-strukturirana nastava, multimedijski pristup, kontekstualna nastava, integrirana nastava. Metodički oblici i metodički postupci, značenje primjene nastavnih sredstava i pomagala te objekata tehnike i tehnologije u nastavi. Pedagoška analitika rada kao osnovna metodologija programiranja u stručnom tehničkom području (snimanje, opisivanje i analiza rada, sistematiziranje zahtjeva, dokumentacija programa). Praktične vježbe i aktivnosti u edukaciji tehnike; laboratorijski rad i praktična nastava - izrada laboratorijskih, instrukcijskih i operacijskih listova. Izborna nastava, izvannastavne i izvanškolske tehničke aktivnosti - organizacija i metode rada, izborni program, projekt, tečaj. Rad s tehnički nadarenim učenicima. Forme i sustavi osposobljavanja za praktičan rad, specifične metode praktične izobrazbe. Stručna ekskurzija u edukaciji tehnike. Informacijsko-komunikacijska tehnologija u politehničkom odgoju i obrazovanju. Praćenje napredovanja, kontrola i vrednovanje učenika; elementi praćenja napredovanja i ocjenjivanja, vođenje dokumentacije za praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje postignuća. Praćenje učenika na proizvodnom radu u poduzećima i pogonima izvan škole; dokumentacija za praćenje učenika u praktičnoj nastavi. Seminar: Realizacija projektne i problemske nastave u radno-tehničkom području. Praktična primjena pedagoške analitike rada - metodologija izrade dokumentacije programa za tehničko osposobljavanje - snimanje, opisivanje i analiza rada, sistematiziranje zahtjeva rada i izrada dokumentacije programa. Razrada i analiza tehničke dokumentacije za praktične vježbe stručno-tehničkog područja. Izrada instrumenata za praćenje, provjeravanje i ocjenjivanje postignuća učenika. Održavanje najmanje dva uspješna predavanja u realnim uvjetima u školi i na osnovi samostalno izrađenih pisanih priprema iz operativnog programa škole, te analiza održane nastave uz sudjelovanje svih studenata u grupi.

Analiza nacionalnog kurikuluma, nastavnog plana i programa, predmetnog kurikuluma, te razrada izvedbenih i operativnih programa (kurikuluma) za redovnu nastavu Tehničke kulture u osnovnoj školi. Izrada i razrada radnog, instrukcijskog, operacijskog i laboratorijskog lista za konkretne primjere (vježbe). Izrada instrumenata za provjeravanje ostvarenosti ciljeva nastave i ishoda učenja u nastavi Tehničke kulture. Pripremanje, metodička razrada, izrada i analiza pojedinih vježbi praktičnog rada iz programa tehničke kulture (najmanje jednu za svako područje tehnike od V. do VIII. razreda). Izrada i korištenje nastavnih sredstava. Rukovanje, praktična primjena i održavanje pojedinih nastavnih pomagala. Organizacija rada u školskoj radionici, planiranje i dobava sredstava, održavanje. Razrada plana i programa za izvannastavne tehničke aktivnosti učenika. Praktično pripremanje studenata za nastavnu praksu koju izvode u okviru praktikuma metodike politehničkog osposobljavanja.

Stažiranje studenata u osnovnoj školi provodi se u trajanju od 30 školskih sati. Zadatak je stažiranja upoznavanje s radnom okolinom i nastavnom dokumentacijom, te nazočnost satima izvođenja nastave Tehničke kulture u 5., 6., 7. i 8. razredu. Tijekom stažiranja student vodi Dnevnik sadržaja aktivnosti. Stažiranje se provodi tijekom zimskog semestra i završava prije početka ljetnog semestra 2. godine diplomskog studija. U tijeku stažiranja student izrađuje zadaće, pisane pripreme i izvodi nastavu (pokusna i ocjenska nastava) pred učenicima u osnovnoj školi u nastavnom predmetu Tehnička kultura. Izvođenju ocjenske nastave dužni su nazočiti svi studenti, nastavnik-mentor i nastavnik Metodike nastave politehnike. Nakon održane nastave studenta provodi se skupna analiza i evaluacija održane nastave. O sadržaju nastave i zapažanjima provedene analize održane nastave studenti izvještavaju u dnevniku.

Predavanja: Znanstveno određenje metodike. Znanstveno određenje tehnike. Određenje tehničke kulture: specifičnosti metodike radno-tehničkog područja i tehničke kulture u odnosu na metodike drugih područja; vrijednosti, funkcije i načela - integrativna funkcija – politehničko načelo i korelacija - veze s predmeta radno-tehničkog područja i s predmetima drugih područja. Komunikacija i planiranje poučavanja u radno-tehničkom području. Nastavni programi i kurikulumi tehničko-tehnološkog područja: suvremena koncepcija - opće-tehnički (politehnički) i specijalno tehnički predmeti; cilj i zadaci, vrste, oblici i razine nastavnih programa, način i mjesto realizacije. Izbor, strukturiranje, oblikovanje nastavnih sadržaja; Utvrđivanje i formuliranje ciljeva nastave i ishoda učenja u radno-tehničkom području; što označava cilj (svrha), a što su ishodi (očekivani krajnji učinak) učenja i osposobljavanja; utvrđivanje, formuliranje i ostvarivanje obrazovnih (materijalnih), funkcionalnih i odgojnih zadaća u procesu osposobljavanja učenika - provjeravanje ostvarenosti ciljeva nastave i ishoda učenja. Projektiranje, planiranje i pripremanje nastave radno-tehničkog područja: stručno-teorijska, organizacijska, materijalna i “administrativna” priprema nastave metodičke jedinice. Strukturiranje nastave radno-tehničkog područja; tipizacija sati; provedba demonstracije i eksperimenta u nastavi tehničke kulture. Materijalno-tehnička i organizacijska osnovica nastave radno-tehničkog područja. Ostvarivanje zadataka profesionalne orijentacije u nastavi tehničke kulture.  Seminar: Analiza kurikuluma i nastavnih planova i programa tehničke kulture u osnovnoj školi te stručno-tehničkih predmeta u strukovnim tehničkim školama. Analiza okvirnog programa, izrada izvedbenog i operativnog programa jednog nastavnog predmeta tehničkog područja. Utvrđivanje i formuliranje ciljeva nastave i ishoda učenja jedne metodičke jedinice na konkretnim primjerima. Analiza postupka popunjavanja obrasca “Priprema za izvođenje nastave” za jednu metodičku jedinicu prema operativnom nastavnom planu i programu slobodno odabranog predmeta radno-tehničkog područja. Izvedba i analiza nastave na osnovi pripreme za nastavu.