Given the presence, influence, and constant development of the horror genre within the diverse spectrum of creative media, the course intends to frame and present some of its key developmental stages. Special emphasis will be placed on the American version of the genre which, relying on the European tradition of Gothic literature creates its own distinctive expression primarily during the period of American Romanticism. It is here that voices like W. Irving, N. Hawthorne, C.B. Brown, E.A. Poe, and other literary authors, simultaneously advance world literature, while also defining the framework of the (American) genre. In addition to these literary templates, the course will explore the processes of adaptation of literary works, and the creation of new narratives within media such as film, television or computer games. With a diachronic-thematic overview, the course will explore the connection of certain authorial works with the period within which they are created, i.e. the ways in which the American horror genre indicates and articulates national political, social and cultural anxieties. In addition, special attention will be paid to the analysis of multiple theoretical concepts and discourses associated with this genre, more precisely, the correlation of dominant socio-cultural phenomena/narratives and the unrestrained genre-conditioned articulation and critique.

Kolegij daje uvid u: područje/-a unutar lingvistike u kojem leksikografija nalazi svoje teoretske temelje i praktičnu primjenu; u osnovne ciljeve i zadatke leksikografskih istraživanja (teoretskih i primijenjenih); u tipove rječnika i njihova obilježja; osnovne leksikografske probleme; dijelove i obilježja makro- i mikrostrukture rječnika; osnovna obilježja ključnih perioda u razvoju engleske leksikografske misli s njihovim glavnim predstavnicima u britanskoj i američkoj leksikografiji; u recentno stanje na području produkcije jednojezičnih i višejezičnih, općih, jezičnih i stručnih rječnika na engleskome jeziku; u usporedni pregled dostignuća engleske i hrvatske jednojezične i višejezične prakse u 20. i 21. stoljeću.

American independent film is defined either through the industrial context of independence from the major Hollywood studios, or through creating an original artistic vision, wherein the most distinguished film historians dealing with the modern American independent film ((Tzioumakis, Andrew, King, Biskind, Levy, Lyons, Winter, Hillier, Holmlund), excluding Merritt, paid more attention to the artistic vision component.

American independent films have developed as a counterbalance to the classical Hollywood cinema, gradually eroding its key foundations: monolithic generic structures, star system, character-driven stories as the dominant elements of the narrative structure. Modern American independent film is influenced by a diverse heritage of the American cinema, ranging from the classical Hollywood cinema to avant-garde, exploitation and New Hollywood cinema.

Modern American independent film is today at the border between accepting the mainstream and commercial demands on the one hand and exploring idiosyncratic authorial visions, mostly identified with the movement in its initial stages, on the other. Although this phenomenon is very commercialized today and strongly influenced by Hollywood, the most original American films are still largely connected with the movement, including films by authors like Jim Jarmusch, Quentin Tarantino, David Lynch, and the Coen brothers, confirming the exceptional importance of modern American independent film.

Seminars will deal with topics closely related to the course contents.

U ovom kolegiju naglasak je na suvremenu svakodnevicu viđenu kroz prizmu popularne (trivijalne) književnosti i filma. Uzimajući u obzir aktualne književne, filmske i kulturne teorije, kolegij će se baviti apokalitpičkim vizijama kraja svijeta, te kako su one ukorijenjene u samim žanrovskim počecima popularne književnosti i filma. Posebna pozornost posvetit će se žanru horora, a analizirat će se i proizvodnja identiteta (kako pojedinca tako i šire zajednice).


Temeljni cilj kolegija je upoznati studente s osnovnim pojmovima i teorijskim okvirima pragmalingvistike u sklopu kojega se jezik i njegova uporaba tumače prvenstveno sa stajališta ljudskoga djelovanja. Sukladno tome, ciljevi kolegija se odnose na osposobljavanje studenata za kritičko razmišljanje spram relevantnih teorijskih okvira i metodoloških postupaka sa stajališta govornih činova te ostalih oblika, načela i posljedica komunikacijske interakcije. Pri tome se osobita pozornost posvećuje sličnostima i razlikama između relevantnih područja istraživanja pragmalingvistike i ostalih bliskih lingvističkih disciplina, prvenstveno sintakse, semantike i sociolingvistike. Na taj se način omogućuje jasniji uvid u povezanost jezične strukture, značenjske dimenzije i vanjezičnih faktora koji doprinose uspješnoj komunikaciji.

Cilj kolegija je usvajanje visokih standarda u svim vještinama (jezična razina C2). Dakle, studenti razvijaju vještinu čitanja čitanjem različitih tekstova. Vještina pisanja se razvija pisanjem sažetaka, eseja, itd. Usavršavaju se govorne vještine, a studente se potiče na kritičko razmišljanje. Osim toga, cilj kolegija  je i obogaćivanje vokabulara (idiomi, kolokacije, frazni glagoli) te razvijanje prijevodne kompetencije. Kroz vježbe prevođenja studenti ponavljaju i koriste složenije gramatičke strukture.