CILJEVI PREDMETA:

  1. Upoznavanje sa suvremenim koncepcijama konstrukcije i razvoja metalnih odljevaka uz primjenu računalnih paketa.
  2. Optimizacija konstrukcije odljevaka, alata, modela i prototipova primjenom informatičkih tehnologija.
  3. Makro i mikro modeliranje skrućivanja komercijalnih legura
  4. Primjena računala u planiranju i osiguranju kvalitete. Upravljanje podacima o proizvodu.

Ciljevi predmeta:

  1. Upoznati studente sa svojstvima i vrstama neželjeznih ljevačkih legura.
  2. Razumijevanje povezanosti procesnih parametara, kvalitete taline, lijevanja i uvjeta pri skrućivanju s mikrostrukturnim i uporabnim svojstvima odljevaka od neželjeznih metala
  3. Definiranje proizvodnje metalnih odljevaka od neželjeznih metala (aluminija, magnezija, bakra, MMC).

CILJ KOLEGIJA

Studente upoznati s postojećim stupnjem razvoja proizvodnih kapaciteta i stupnjem razvijenosti sustava vrijednosti, u kojem se materijalni resursi ne iskorištavaju uvijek u dovoljnoj mjeri. Studenti trebaju shvatiti da je zbog toga nužno unaprijediti iskorištavanje resursa, kako u procesu proizvodnje tako i njihovim upravljanjem posebice onim dijelom koji u procesu proizvodnje ne budu materijalizirani u proizvodu, a koje se obično naziva otpadom. Objasniti studentima kako je proces, u kojem je gospodarstvo od prvobitne akumulacije kapitala i industrijske revolucije raslo na načelu: „uzmi, izradi, konzumiraj, baci“ i koje je predstavljalo tzv. „linearni model“ koji se temelji na pretpostavci neograničenosti i lakoj dostupnosti resursa, nužno transformirati. Ta transformacija predstavlja prelazak s „linearnog“ na koncept „kružnog gospodarstva“, a neophodna je za ostvarenje programa uspješnog korištenja materijalnih resursa u okviru strategije Europa 2020., što jedino može osigurati održivi i uključiv rast.

IZVEDBENI PROGRAM KOLEGIJA

  •  Ograničavanje negativnih ekoloških otisaka postojećeg europskog gospodarstva i smanjenje troškova u gospodarskim aktivnostima s ciljem gospodarskog rasta;
  • Strategija Europa 2020
  • Prioriteti Strategije 2020 (Pametan rast: razvijanjem ekonomije utemeljene na znanju i inovaciji; Održiv rast: promicanje ekonomije koja učinkovitije iskorištava resurse, koja je zelenija i konkurentnija i uključiv rast: njegovanje ekonomije s visokom stopom zaposlenosti koja donosi društvenu i teritorijalnu povezanost)
  • Koncept linearnog gospodarstva
  • Tranzicija koncepta linearnog u kružno gospodarstvo
  • Prelazak s postojećeg linearnog na kružno gospodarstvo tj. ekonomski model koji osigurava održivo gospodarenje resursima i produžavanje životnog vijeka materijala i proizvoda kao središnji aspekt Strategije 2020;
  • Kružno gospodarstvo kao svojevrsna alternativa istrošenom modelu linearnog gospodarstva vođena načelima ,,uzmi, izradi, konzumiraj, baci''
  • Temeljne postavke pametnog, održivog i uključivog rasta gospodarstva (učinkovito korištenje, oporaba, recikliranje i ponovno korištenje resursa)
  • Sustavno svođenje nastajanje svih vrsta otpada na najmanju moguću mjeru tijekom čitavog životnog ciklusa proizvoda i njegovih komponenti
  • Značaj i doprinos politike gospodarenja otpadom u smislu smanjenja njegovog nastanka kroz razvoj funkcionalnog sustava gospodarenja otpadom, koji ima za cilj otpad koristiti kao vrijedan resurs
  • U sustavima kružnog gospodarstva dodana se vrijednost proizvoda zadržava što je dulje moguće i ne stvara se otpad
  • Sustavi kružnog gospodarstva za zadržavanje resursa u gospodarstvu nakon kraja uporabnog vijeka proizvoda kako bi se produktivno upotrebljavali i tako stvarali novu vrijednost
  • Mogućnosti unapređenja trajnog održivog rasta povećanjem povezanosti gospodarskog rasta, korištenja resursa i njegovih učinaka
  • Povećanje produktivnosti resursa usporedno s postojećim ciljevima politike EU (smanjenja emisija ugljičnog dioksida, povećanja energetske učinkovitosti, osiguranja pristup sirovinama)
  • Povećanje produktivnosti resursa uz istovremeno smanjenje mogućih štetnih učinaka na okoliš i emisije stakleničkih plinova,

OBAVEZE STUDENATA U NASTAVI I NAČINI NJIHOVA IZVRŠAVANJA

Izrada i izlaganje seminarskog rada.

UVJETI ZA DOBIVANJE POTPISA

Prisustvovanje predavanjima i izrada seminara na zadanu temu iz sadržaja kolegija.

NAČIN IZVOĐENJA NASTAVE

Predavanja uz korištenje Power Point prezentacije.

Seminari na zadanu temu iz sadržaja kolegija.

o   Upute za izradu seminara

o   Prezentacija tema seminarskog rada i odabir

o   Izrada pojedinačnih seminarski radova, nadzor i korekcije

o   Izrada PPP seminarskog rada i pripreme za prezentaciju

o   Prezentacija seminarskih radova

NAČIN PROVJERE ZNANJA I POLAGANJA ISPITA:

Prisutnost na nastavi te izrada i izlaganje seminarskog rada, kontinuirano praćenje – 3 kolokvija ili polaganje pismenog ispita nakon završetka nastave.

KOLOKVIJI:

prvi kolokvij: Ograničavanje negativnih ekoloških otisaka postojećeg europskog gospodarstva i smanjenje troškova u gospodarskim aktivnostima s ciljem gospodarskog rasta; Strategija Europa 2020, Pametan rast i razvijanje ekonomije utemeljene na znanju i inovaciji; Održiv rast i promicanje ekonomije koja učinkovitije iskorištava resurse, Uključiv rast i njegovanje ekonomije s visokom

stopom zaposlenosti koja donosi društvenu i teritorijalnu povezanost; Koncept linearnog gospodarstva, Tranzicija koncepta linearnog u kružno gospodarstvo.

drugi kolokvij: Prelazak s postojećeg linearnog na kružno gospodarstvo tj. ekonomski model koji osigurava održivo gospodarenje resursima i produžavanje životnog vijeka materijala i proizvoda kao središnji aspekt Strategije 2020; Kružno gospodarstvo kao svojevrsna alternativa istrošenom modelu linearnog gospodarstva, Temeljne postavke pametnog, održivog i uključivog rasta gospodarstva (učinkovito korištenje, oporaba, recikliranje i ponovno korištenje resursa), Sustavno svođenje nastajanje svih vrsta otpada na najmanju moguću mjeru tijekom čitavog životnog ciklusa proizvoda i njegovih komponenti, Značaj i doprinos politike gospodarenja otpadom u smislu smanjenja njegovog nastanka kroz razvoj funkcionalnog sustava gospodarenja otpadom.

treći kolokvij: Sustavi kružnog gospodarstva u funkciji zadržavanja resursa u gospodarstvu nakon kraja uporabnog vijeka proizvoda kako bi se produktivno upotrebljavali i tako stvarali novu vrijednost, Mogućnosti unapređenja trajnog održivog rasta povećanjem povezanosti gospodarskog rasta, korištenja resursa i njegovih učinaka, Povećanje produktivnosti resursa usporedno s postojećim ciljevima politike EU (smanjenja emisija ugljičnog dioksida, povećanja energetske učinkovitosti, osiguranja pristupa sirovinama), Povećanje produktivnosti resursa uz istovremeno smanjenje mogućih štetnih učinaka na okoliš i emisije stakleničkih plinova.

NAČIN PRAĆENJA KVALITETE I USPJEŠNOSTI KOLEGIJA:

Studentska anketa ulazna i izlazna. Numeričke analize kolokvija i ispita prema bodovanju zadatak po zadatak na razini kolegija.

Anketa na razini fakulteta i Sveučilišta.

Analize predviđene sustavom osiguranja kvalitete institucije

 

OČEKIVANI ISHODI UČENJA KOLEGIJA:

1.       Opisati razlike između linearnog i kružnog gospodarstva.

2.       Objasniti kružno gospodarstvo kao svojevrsnu alternativu istrošenom modelu linearnog gospodarstva vođena načelima ,,uzmi, izradi, konzumiraj, baci''.

3.       Ilustrirati mogućnost povećanja produktivnosti resursa usporedno s postojećim ciljevima politike EU na primjeru smanjenja emisija ugljičnog dioksida, povećanja energetske učinkovitosti i sl.

4.       Predložiti povećanje produktivnosti resursa uz istovremeno smanjenje mogućih štetnih učinaka na okoliš i emisije stakleničkih plinova na primjeru jednog metalurškog procesa.

ISHODI UČENJA NA RAZINI PROGRAMA:

1.       Kombinirati društvena, etička, poslovna načela i norme u tehničkoj struci.

2.       Predložiti rješenja za optimizaciju metalurških procesa.

3.       Povezati vještine nužne za cjeloživotno učenje uključujući i nastavak usavršavanja u struci.

Literatura:

1.       M. Krišto, Kružna ekonomija za brži razvoj, Gospodarstvo i okoliš, Hrvatski poslovni savjet za održivi razvoj 11, 41 (2015).

2.       TOWARDS THE CIRCULAR ECONOMY- Economic and business rationale for an accelerated transition, vol 1 (2013).V. Glavač, Uvod u globalnu ekologiju, Hrvatska sveučilišna naklada, Zagreb, 2001.

3.       Europska Komisija, EUROPA 2020 - Europska strategija za pametan, održiv i uključiv rast, Bruxelles, 2010.

4.       T. Sofilić, ZDRAVLJE I OKOLIŠ, skripta, Sveučilište u Zagrebu, Metalurški fakultet, 2015.

5.       T. Sofilić, ODRŽIVO GOSPODARENJE OTPADOM, skripta, Sveučilište u Zagrebu, Metalurški fakultet, 2015.

6.       COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE COUNCIL, THE EUROPEAN ECONOMIC AND SOCIAL COMMITTEE AND THE COMMITTEE OF THE REGIONS, Towards a circular economy: A zero waste programme for Europe, Brussels, 2.7.2014 COM(2014) 398 final.


CILJ KOLEGIJA

Upoznavanje s osnovnim pojmovima u društveno poslovnom poslovanju. Važnost sinergijskog djelovanja integrirane brige za okoliš u kojem djelujemo i društva koji djeluje u cjelokupnom sustavu donošenja odluka.  Strategija održivog razvitka Republike Hrvatske. Osposobljavanje za samostalni rad i /ili predstavljanje institucije/kompanije/općine/grada/županije u poslovima održivog razvoja.

IZVEDBENI PROGRAM KOLEGIJA

  • Što je to društveno odgovorno poslovanje
  • Strategija održivog razvitka Republike Hrvatske
  • Upravljanje odnosima s kupcima s ciljem uklapanja društvene odgovornosti u marketinške aktivnosti
  • Odgovorno poslovanje u funkciji unapređenja sigurnosti na radu
  • Razvoj i stanje DOP u Hrvatskoj i svijetu
  • Primjeri iz prakse

OBAVEZE STUDENATA U NASTAVI I NAČINI NJIHOVA IZVRŠAVANJA

Prisutnost na nastavi, izrada i izlaganje seminarskog rada, kontinuirano praćenje – 2 kolokvija ili polaganje pismenog ispita nakon završetka nastave.


UVJETI ZA DOBIVANJE POTPISA

Prisustvovanje predavanjima  i izrada seminara na zadanu temu iz sadržaja kolegija.

NAČIN IZVOĐENJA NASTAVE

Predavanja uz korištenje Power Point prezentacije. Seminari na zadanu temu iz sadržaja kolegija.

NAČIN PROVJERE ZNANJA I POLAGANJA ISPITA:

Izrada i izlaganje seminarskog rada. 

2 kolokvija ili polaganje pismenog ispita nakon završetka nastave.

NAČIN PRAĆENJA KVALITETE I USPJEŠNOSTI KOLEGIJA:

Studentska anketa ulazna i izlazna. Numeričke analize kolokvija i ispita prema bodovanju zadatak po zadatak na razini kolegija.

Anketa na razini fakulteta i Sveučilišta.

Analize predviđene sustavom osiguranja kvalitete institucije

 

OČEKIVANI ISHODI UČENJA KOLEGIJA:

1. Definirati i objasniti pojam društvenog odgovornog poslovanja.

2. Nabrojiti smjernice strategije održivog razvitka u RH.

3. Koristiti zakonske propise i znanstveno-stručnu literaturu iz područja društveno odgovornog poslovanja.

4. Razumjeti i zagovarati dosljednu primjenu principa društveno odgovornog poslovanja.

5. Oblikovati i provoditi ekološko, ekonomsko i društveno odgovorno poslovanje i društveno odgovorno ulaganje u zajednicu.

 

ISHODI UČENJA NA RAZINI PROGRAMA:

1. Koristiti stečena znanja u inženjerskoj praksi

2. Kombinirati društvena, etička, poslovna načela i norme u tehničkoj struci.

3. Povezati vještine nužne za cjeloživotno učenje uključujući i nastavak usavršavanja u struci

 

Literatura:

L. Pavić Rogošić, Društveno odgovorno poslovanje, Odraz, Zagreb, 2015.

Strategija održivog razvitka Republike Hrvatske, NN 110/07, RH, 2009.

Glavočević, A. Radman Peša, Društveno odgovorno poslovanje i CRM kao način integriranja društvene odgovornosti u marketinške aktivnosti, Oeconomica Jadertina 2/2013.

A. Šijaković, V. Nikolić, S. Savić, J. Taradi, Modeli društveno odgovornog poslovanja u funkciji

unapređenja sigurnosti na radu i održivog razvoja, 14. međunarodni simpozij o kvaliteti, Rovinj, 21.-

22.03.2013.

M. A. Omazić et al., Zbirka studija slučaja društveno odgovornog poslovanja, Zagreb, 2012.


Korozija je proces koji dovodi do propadanja materijala uslijed mehaničkog, biološkog ili kemijskog djelovanja. Osim što zbog korozije nepovratno propada velik broj konstrukcija, proizvoda i sl., uzrokujući materijalne gubitke i zastoje proizvodnje, korozija negativno djeluje i na radni okoliš i zdravlje ljudi na radu. Stoga, ovaj predmet se bavi proučavanjem različitih vrsta korozijskih procesa i primjene određenih metoda zaštite metala i metalnih legura od korozije u metalurškom inženjerstvu i ostalim proizvodnim procesima. U praksi se primjenjuju mnogobrojni načini zaštite od korozije, a najčešće upotrebljavani su zaštita metalnim prevlakama, elektrokemijska zaštita i zaštita primjenom inhibitora. Stoga, cilj ovoga predmeta je upoznati studente s osnovnim principima kemijske i elektrokemijske degradacije metalnih materijala, kao i mehanizmima različitih oblika korozije inženjerskih metalnih materijala u realnim uvjetima primjene te upoznati ih s principima zaštite metala od korozije.


Cilj predmeta je upoznavanje studenata s industrijskim pećima kao tehničkom osnovom za realizaciju tehnoloških procesa u industriji željeza i čelika. Dalje se želi upoznati studente sa specijalnim pećima i uređajima. Također se želi informirati studente o trenutnom stanju i pravcima razvoja industrijskih peći i uređaja. Provode se opća razmatranja po zahtjevima na industrijske peći i njihova podjela. U prvom dijelu razmatraju se peći za proizvodnju željeza: visoke peći, kupolne peći i elektropeći. Zatim peći za proizvodnju čelika: konvertori, plamene i elektropeći, kao i mješalice. I na kraju specijalne peći: peć na mlaz plazme, peć na elektronski mlaz i vakuumske elektropeći.