CILJEVI PREDMETA

Stjecanje znanja o tehnološkim procesima, konstrukcijama različitih strojeva, te o uređajima sigurnosnih sustava.

Steći potrebna teorijska i praktična znanja:

  - o uporabi tehničkih rješenja za siguran rad na strojevima s povećanim opasnostima,

  - zahtjevima za instalaciju sigurnosnih sustava,

  - principima njihova dizajniranja,

  - te o procjeni rizika za operatere strojeva.


ISHODI UČENJA NA RAZINI PROGRAMA KOJIMA PREDMET PRIDONOSI

—Definirati utjecaj opasnosti, štetnosti i napora na ljudsko zdravlje i/ili okoliš.
—Identificirati i analizirati opasnosti, štetnosti i napore na radnom mjestu.
—Primijeniti programe prevencije za smanjenje utjecaja opasnosti, štetnosti i napora na radnom mjestu.
—Analizirati postojeće stanje, identificirati probleme te formulirati i preporučiti optimalno tehnološko rješenje.
Prikupiti i analizirati podatke te izraditi procjenu rizika na mjestu rada.

Opći cilj je osposobiti studente za obavljanje poslova stručnjaka za zaštitu na radu, a sukladno zakonskom opisu i popisu tih poslova. Ujedno, cilj kolegija jest osposobiti studente za samostalnu primjenu propisa iz područja zaštite na radu, odgovornosti za štetu i popravljanje štete, kaznenih djela i prekršaja u vezi sa zaštitom na radu, za suradnju s poslodavcem i njegovim ovlaštenicima, s radnicima i njihovim predstavnicima, sa specijalistom medicine rada i inspektorom rada, radi unapređivanja zaštite zdravlja i sigurnosti na radu. Sukladno navedenom cilju studenti će moći samostalno koristiti važeće propise i norme relevantne u području sigurnosti i zdravlja na radu., primijeniti logičko zaključivanje i preciznost u obradi podataka, koristiti važeće propise i norme relevantne za zaštitu radnog okoliša. Pravilno interpretirati pravne norme i druga pravna vrela. Definirati pojmove, institute i pravne odnose. Primijeniti opće i pojedinačne pravne akte. Pravilno primijeniti znanje u upravnom, prekršajnom, disciplinskom i kaznenom postupku.

Ciljevi predmeta

Studenti će moći prepoznati, definirati opasnosti na radnom mjestu te prikupljene podatke koristiti kao osnovu za podizanje razine sigurnosti na radnom mjestu.

Studenti će steći znanje o sustavu sigurnosti u Republici Hrvatskoj, susrest će se s osnovnim zakonima u ovom području i službama te institucijama koje nadgledaju provedbu zakona.

Uvjeti za upis predmeta i / ili ulazne kompetencije potrebne za predmet

Odslušana Matematika 1, Matematika 2, Fizika, Kemija, Uvod u sigurnost 

Ishodi učenja na razini programa kojima predmet pridonosi

Identificirati i analizirati opasnosti, štetnosti i napore na radnom mjestu.

Prepoznati značaj ljudskih, socioekonomskih i okolišnih čimbenika na zdravlje radnika i radnu sposobnost.

Očekivani ishodi učenja na razini predmeta

Definirati i identificirati opasnosti i rizike na radnom mjestu.

Grupirati podatke i predvidjeti prikladan model za analizu podataka.

Sumirati dobivene rezultate analize rizika i moguće posljedice.

Kreirati prevenciju i izboljšanja radni procesa u svrhu veče sigurnosti
Obvezna literatura
John Ridley, John Channing: Safety at Work, Seventh Edition, Butterworth- Heinemann, 2008
C. Ray Asfahl: Industrial Safety and Health Management, Fifth edition, Pearson, Prentice Hall, 2003
Dopunska literatura
Hollnagel, Woods, Leveson, Resiliance Engineering, Ashgate, 2006
Hollnagel, Paries, Woods, Wreathhall, Resilience Engineering in Practice, 2011
Nancy Leveson, Engineering Safer World, MIT 2011
Karl Weick, Kathleen Sutcliffe, Managing the Unexpected, Second Edition, John Willey and sons, 2007

Nassim Nicholas Taleb: Black Swan, Random House, 2007

Jens Rassmusen, Inge Svedung: Proactive Risk Management in Dynamic Society, Kalstad, Sweden, 2000

Ostalo

Zakon o zaštiti na radu (NN 71/14, 118/14 i 154/14)

Pravilnik o izradi procjene rizika (NN  112/14)



Cilj predmeta je upoznati studente sa organizacijom kontrole u metalurškoj praksi, načinom uzorkovanja, metodama ispitivanja kovinskih materijala i vrstama grešaka. Daje se pregled svih metoda ispitivanja kovinskih materijala a posebno se detaljno razrađuju mehanička ispitivanja (statička i dinamička) i  nerazorna ispitivanja. U okviru vježbi studenti rade jednu ili više vježbi od svake metode (osim puzanja, umora materijala i rendgenskih ispitivanja).

Ciljevi predmeta: Studenti će steći znanje o postupcima ispitivanja i certificiranja sukladno važećim normama i standardima u Hrvatskoj i EU. Studenti će stečenim znanjima moći samostalno izraditi sustave upravljanja kvalitetom i osigurati mogućnost stjecanja certifikata za proizvod i/ili laboratorij. Nadalje, moći će koristiti suvremene metode osiguranja kvalitete pri vođenju poslova i osiguranju zaštite na radu, prema važećim normama u EU i Republici Hrvatskoj.

Cilj predmeta je upoznati studente s metodama ispitivanja i procjenama rizika od fizikalnih čimbenika u radnom okolišu (mikroklima, buka, vibracije, štetna zračenja i neodgovarajuća rasvjeta) te postupcima njihovog uklanjanja ili smanjenja do granice dopuštenih vrijednosti. Drugim riječima, studenti se kroz ovaj predmet educiraju za identificiranje fizikalnih štetnosti, njihovih ekoloških i zdravstvenih učinaka te se osposobljavaju za određivanje mjera i metoda zaštite pri radu u nepovoljnim uvjetima mikroklime i ostalih fizikalnih čimbenika, a sve sukladno važećim zakonskim propisima.


Obrada tekstova na engleskom jeziku iz područja struke:

Literatura: SAFETY AND HEALTH FOR ENGINEERS. ROGER L. BRAUER

LADA ŠESTIĆ: English for Metallurgists

Stručni tekstovi iz područja metalurgije i industrijske ekologije preuzeti s Interneta.

Usmena komunikacija na engleskom jeziku - opće situacije i situacije u struci.

Očekivani ishodi učenja:

Izraziti se na općem jeziku te na početnoj razini te prepoznati i koristiti jezik struke.

Usporediti i prepoznati opći jezik i jezik struke na temelju odabranih tekstova.

Prepoznati i upotrijebiti gramatičke i leksičke strukture tipične za svakodnevni jezik i jezik struke (glagolska vremena, imenice, pridjevi, prilozi, prijedlozi, brojevi, mjerila i sl.).

Primijeniti gramatička načela u pisanim i usmenim vježbama koje evociraju svakodnevnu komunikacijsku situaciju.

Prepoznati i primijeniti leksikološke strukture specifične za engleski jezik (kolokacije, idiomi, frazni glagoli).

Primijeniti strani jezik u stručnim raspravama i prezentacijama, znati opisati vlastite poslove, zadatke i odgovornosti.

Pratiti stručnu literaturu na stranom jeziku, aktivno sudjelovati na međunarodnim konferencijama iz područja struke, samostalno proširivati jezične kompetencije prema načelima cjeloživotnog učenja


Upoznavanje studenata s osnovnim pojmovima u ekotoksikologiji, onečišćujućim tvarima, njihovim izvorima, te ponašanje u okolišu i utjecaj na ekosustav. Pojavljivanje i raspodjeljivanje prirodnih i antropogenih onečišćujućih tvari u okolišu, te rizici i moguće nepovoljne posljedice za okoliš i ljude. Upoznavanje studenata s rizicima kao vjerojatnosti i učestalosti pojavljivanja štetnih učinaka toksičnih onečišćujućih tvari na zdravlje ljudi i ostalih živih organizama u okolišu.