- Nositelj kolegija: Zdenko Lončarić
- Nositelj kolegija: Tomislav Vinković
- Izvođač kolegija: Boris Ravnjak
- Izvođač kolegija: Monika Tkalec Kojić
- Nositelj kolegija: Vladimir Zebec
- Nositelj kolegija: Mladen Jurišić
- Izvođač kolegija: Dorijan Radočaj
- Nositelj kolegija: Ružica Lončarić
- Izvođač kolegija: Jadranka Deže
- Izvođač kolegija: Tihana Sudarić
- Nositelj kolegija: Danijel Jug
- Izvođač kolegija: Bojan Stipešević
- Nositelj kolegija: Vladimir Ivezić
- Izvođač kolegija: Jurica Jović
- Izvođač kolegija: Vladimir Zebec
Cilj
kolegija je upoznati polaznike studija s globalnim značenjem i ulogom žitarica
u poljoprivredi i proizvodnji hrane; rastom i razvojem žitarica te
specifičnostima njihove tehnologije uzgoja. Uspješnim svladavanjem predviđenog
programa studenti će razumijeti ontogenezu žitarica i determinirati elemente
strukture prinosa, prepoznati specifične
potrebe pojedinih žitarica za agroekološkim uvijetima tijekom životnog ciklusa
i izdvojiti stresne uvjete i limitirajuće činitelje za uzgoj žitarica te
isplanirati i prilagoditi uzgoj žitarica i izbor kultivara ovisno o
agroekološkim uvjetima određenog područja.
- Nositelj kolegija: Mirta Rastija
- Izvođač kolegija: Dario Iljkić
- Nositelj kolegija: Mirjana Brmež
- Izvođač kolegija: Renata Baličević
- Izvođač kolegija: Karolina Vrandečić
- Nositelj kolegija: Emilija Raspudić
- Nositelj kolegija: Ankica Sarajlić
- Nositelj kolegija: Vesna Vukadinović
- Nositelj kolegija: Boris Antunović
- Nositelj kolegija: Mislav Đidara
- Nositelj kolegija: Mislav Đidara
- Izvođač kolegija: Boris Antunović
- Nositelj kolegija: Tihomir Florijančić
- Nositelj kolegija: Jasna Šoštarić
- Izvođač kolegija: Monika Marković
- Izvođač kolegija: Monika Marković
- Nositelj kolegija: Karolina Vrandečić
- Izvođač kolegija: Jasenka Ćosić
- Izvođač kolegija: Ankica Sarajlić
- Nositelj kolegija: Mirjana Brmež
- Izvođač kolegija: Josipa Puškarić
- Izvođač kolegija: Tamara Siber
- Izvođač kolegija: Karolina Vrandečić
- Nositelj kolegija: Karolina Vrandečić
- Izvođač kolegija: Renata Baličević
- Izvođač kolegija: Mirjana Brmež
- Izvođač kolegija: Vlatka Rozman
- Izvođač kolegija: Tamara Siber
- Nositelj kolegija: Ivana Majić
- Izvođač kolegija: Jasenka Ćosić
- Izvođač kolegija: Emilija Raspudić
- Izvođač kolegija: Ankica Sarajlić
- Nositelj kolegija: Vesna Vukadinović
- Izvođač kolegija: Irena Jug
- Nositelj kolegija: Snježana Tolić
- Izvođač kolegija: Olgica Klepač
- Nositelj kolegija: Aleksandar Stanisavljević
- Izvođač kolegija: Dejan Bošnjak
- Nositelj kolegija: Aleksandar Stanisavljević
- Izvođač kolegija: Dejan Bošnjak
- Nositelj kolegija: Vladimir Jukić
- Izvođač kolegija: Aleksandar Stanisavljević
- Nositelj kolegija: Vladimir Jukić
- Izvođač kolegija: Mato Drenjančević
- Izvođač kolegija: Toni Kujundžić
- Izvođač kolegija: Aleksandar Stanisavljević
- Nositelj kolegija: Tihana Sudarić
- Izvođač kolegija: Lucija Bencarić
- Izvođač kolegija: Krunoslav Zmaić
- Nositelj kolegija: Aleksandar Stanisavljević
- Izvođač kolegija: Dejan Bošnjak
Osnovni cilj modula:
Upoznati studente s proizvodnjom bilja u zaštićenim prostorima te s izgradnjom staklenika i plastenika kod izbora konstrukcija, materijala i opreme. Izbor i modeliranje sistema uzgoja u tlu, supstratu (različitog sastava), kontejnerski uzgoj, hidroponski uzgoj u supstratu i bez. Sterilizacija i dezinfekcija prostora, primjena bioloških metoda u zaštiti kultura.
Ishodi učenja:
- Navesti i opisati vrste zaštićenih prostora
- Prepoznati značajke lokacije i ostalih čimbenika pri podizanju zaštićenih prostora
- Odabrati tip zaštićenog prostora u ovisnosti o odabiru proizvodnih tehnologija
- Upravljati modernim sustavima proizvodnje i upravljačkim jedinicama
- Organizirati proizvodni proces i održavati zaštićene prostore
- Nositelj kolegija: Tomislav Vinković
- Izvođač kolegija: Boris Ravnjak
- Izvođač kolegija: Monika Tkalec Kojić
- Nositelj kolegija: Ljubica Ranogajec
- Izvođač kolegija: Ana Crnčan
- Nositelj kolegija: Igor Kralik
- Nositelj kolegija: Ružica Lončarić
- Izvođač kolegija: Sanja Jelić Milković
- Nositelj kolegija: Bojan Stipešević
- Nositelj kolegija: Goran Heffer
- Nositelj kolegija: Luka Šumanovac
- Izvođač kolegija: Darko Kiš
- Izvođač kolegija: Domagoj Zimmer
- Nositelj kolegija: Luka Šumanovac
- Izvođač kolegija: Darko Kiš
- Izvođač kolegija: Vjekoslav Tadić
- Izvođač kolegija: Domagoj Zimmer
- Nositelj kolegija: Aleksandar Stanisavljević
- Izvođač kolegija: Dejan Bošnjak
- Izvođač kolegija: Alka Turalija
Upoznavanje studenata s terenskim i laboratorijskim istraživanjima u pedologiji s obzirom na namjenu istraživanja. Studenti stječu iskustvo rada na terenu i laboratoriju, te interpretaciji dobivenih rezultata istraživanja u svrhu determinacije tipa tla, njegove procjene pogodnosti, te izradi namjenskih pedoloških karata.
Ishodi učenja:
- Isplanirati terenska istraživanja
- Identificirati i razdvojiti osnovne pedološke horizonte
- Odrediti morfološke značajke tla
- Provesti uzorkovanje u narušenom i nenarušenom stanju
- Odrediti osnovna fizikalna i kemijska svojstva u uzorcima tla u laboratoriju
- Interpretirati dobivene rezultate te upoznati studente s osnovama kartiranja i izrade namjenskih pedoloških karata
- Nositelj kolegija: Vladimir Zebec
- Izvođač kolegija: Domagoj Rastija
- Nositelj kolegija: Pero Mijić
- Izvođač kolegija: Tina Bobić
- Nositelj kolegija: Danijela Samac
- Izvođač kolegija: Zvonko Antunović
- Izvođač kolegija: Pero Mijić
- Izvođač kolegija: Josip Novoselec
- Izvođač kolegija: Marcela Šperanda
- Nositelj kolegija: Matija Domaćinović
- Izvođač kolegija: Ivana Prakatur
- Nositelj kolegija: Monika Marković
- Nositelj kolegija: Đuro Banaj
- Nositelj kolegija: Irena Rapčan
Cilj modula:
Upoznavanje i determinacija cvjetnih vrsta prema namjeni. Upoznati studente s mogućnostima izbora modela u suvremenom uzgoju cvijeća u staklenicima, plastenicima i na polju te s metodama suvremenih procesa unutar ove biljne proizvodnje.
Ishodi učenja:
- Navesti i opisati cvjećarske kulture te ih svrstati u grupe u ovisnosti o dužini vegetacije i metodi proizvodnje
- Preporučiti metodu proizvodnje određene vrste prema agroekološkim i ostalim uvjetima okoline
- Prepoznati nedostatke i prednosti određene tehnologije proizvodnje cvijeća
- Izabrati i primijeniti određenu metodu proizvodnje u ovisnosti glavnim značajkama vrste, medija uzgoja i agroekoloških čimbenika
- Prepoznati bolesti i štetnike cvjetnih vrsta i provoditi mjere njihovog suzbijanja
- Upravljati procesom proizvodnje te primijeniti moderne tehničke sustave upravljanja
- Predvidjeti prinose te osigurati pravilnom tehnologijom uzgoja dobru kvalitetu cvijeta ili presadnica
- Nositelj kolegija: Monika Tkalec Kojić
- Nositelj kolegija: Tomislav Vinković
- Nositelj kolegija: Ljubica Ranogajec
- Nositelj kolegija: Ružica Lončarić
- Izvođač kolegija: Sanja Jelić Milković
- Nositelj kolegija: Mato Drenjančević
- Izvođač kolegija: Aleksandar Stanisavljević
- Nositelj kolegija: Andrijana Rebekić
- Izvođač kolegija: Ivanka Poštić
- Nositelj kolegija: Đuro Banaj
- Nositelj kolegija: Pero Mijić
- Izvođač kolegija: Zvonko Antunović
- Izvođač kolegija: Mirjana Baban
- Izvođač kolegija: Tina Bobić
- Izvođač kolegija: Tihomir Florijančić
- Izvođač kolegija: Zlatko Puškadija
- Izvođač kolegija: Maja Sakač Gregić
- Nositelj kolegija: Vlatka Rozman
- Izvođač kolegija: Anita Liška
- Izvođač kolegija: Pavo Lucić
- Izvođač kolegija: Marija Ravlić
- Nositelj kolegija: Vlado Guberac
SPECIJALNI DIO
Anatomska građa sjemena pšenice
Sjemenka pšenice je građena od:
sjemenjača – od celuloze, hemiceluloze i pektina. Na trbušnoj strani je brazdica, a na vršnoj bradica.
Aleuronski sloj – bogat je bjelančevinama i nalazi se ispod sjemenjače.
Endosperm – bogat škrobom
Klica – bogata uljem. Sastoji se od radicule (korjenčića) i coleoptile (listića) te scuteluma (štitića) koji ju štiti pri klijanju i prodoru kroz tlo.
Plod i cvat pšenice
Plod je pšeno, a cvat klas koji ima centralno vreteno člankovito sastavljeno od
nodija i internodija. Na nodiju su 2 – 3 klasića, a broj nodija je oko 20. Svaki klasić ima po jedan cvijet u kojem su 3 prašnika, tučak i dvostruko rasperjana njuška. Cvijetni organi su obavijeni sa dvije pljevice (palea superior – košuljica i palea inferior – obuvenac).
Građa klasa pšenice
Svaki klasić ima po jedan cvijet u kojem su 3 prašnika, tučak i dvostruko rasperjana njuška. Cvijetni organi su obavijeni sa dvije pljevice (palea superior – košuljica i palea inferior – obuvenac).
Određivanje starosti sjemena metodom radioaktivnog C14
Svaki živi organizam sadrži u sebi određenu količinu radioaktivnog ugljika
C14. Nakon smrti koncentracija C14 postupno opada, te je njegovo poluvrijeme raspada 5568 godina. Na temelju toga se određuje starost fosilnih ostataka. C14 potječe iz dušika iz atmosfere koji reagira sa C12, te nastaje C14. On stvara spojeve s O2 i nastaje CO2 koje je obilježen radioaktivnim C14. Najstarija pronađena sjemenka je sjemenka arktičke lupine (Lupinus arcticus) stara 6.000 godina i koja je ipak proklijala (zahvaljujuči tvrdoj sjemenjači i vječitom ledu).
Specifičnosti sjemenske proizvodnje pšenice
Potrebno je osigurati određenu količinu kvalitetnog sortnog sjemena određenih
kategorija. Što je kategorija viša veća je genetska čistoća, a svakim umnažanjem dolazi do neznatnog pada kakvoće i prinosa. Potrebno je ispuniti i neke uvjete:
sjemensku proizvodnju treba voditi stručna osoba
obavezan plodored zbog štetnika, bolesti, iskorištenja hraniva
obavezna aprobacija (minimalno 2 puta)
Kategorije sortnog sjemena kod samooplodnog bilja (OECD)
Definirane su po kriterijima OECD-a (Organisation for economic cooperation
and development). Kategorije su:
predosnovno sjeme (Prebasic seed)
osnovno sjeme (Basic seed)
sjeme C1 generacije → certificirano (Certified seed of I generation)
sjeme C2 generacije → certificirano(Certified seed of II generation)
komercijalno (Comercial seed)
standardno (Standard seed)
Označavanje kategorija sortnog sjemena
predosnovno = bijela boja s dijagonalnom ljubičastom crtom
osnovno = plave boje
certificirano C1, C2, C3 = bijele boje
Gubitak genetske čistoće (uzroci degeneracija sjemena)
Uzroci mogu biti:
propusti tijekom manipulacije sjemenom (čovjek ih napravi u sjetvi, žetvi, transportu)
mutacije koje mogu biti
spontane 10-3
prirodne 10-7
inducirane čovjek ih svjesno izaziva
vještačke da bi stvorio nove individue
stvaranje out-cross → križanac nastao spajanjem genotipa iz izvorne populacije s genotipom druge populacije (neželjeni križanac)
inbreeding depresija – nastaje kontinuiranom samooplodnjom koja traje do 10 generacija, a rezultat su kržljave biljke (inbreeding depresija kao rezultat recesivne homozigotnosti).
Aprobacija sjemenskog usjeva
Obavljaju ju aprobatori, tijekom aprobacije upisuju se podaci o datumu
aprobiranja, o površini, kategoriji i niz dr. podataka.
Vrijeme aprobacije i osnovne postavke
Obavlja se dva puta u vrijeme klasanja i u vrijeme voštane zriobe. Bilježe se podaci o genetskoj čistoći, prisustvu korova, općem stanju usjeva, polijeganju, intenzitetu bolesti…
Preliminarni, komparativni i sortni pokusi
Preliminarni – sastavni dio svake selekcijske metode. Provode se nakon
nekoliko generacija kad se dobije ujednačeni materijal. Provode se tijekom jedne godine. Sjeme svake linije sije se u zasebnu parcelu. Testiraju se mđusobno zasijane linije.
Komparativni – provode se s najboljim linijama u više ponavljanja u više godina, najčešće 3. Pokusna parcela podijeli se na toliko blokova koliko u pokusu ima ponavljanja. Prate se zapažanja nicanja, razvoja, busanja, vlatanja i klasanja. Kod komparativnog pokusa uvodi se standardna sorta (najbolja sorta na proizvodnom području).
Sortni – postupak priznavanja novostvorene sorte. Postupak se pokreće na temelju zahtjeva podnesenog u pismenom obliku od strane oplemenjivača. Ispitivanjem se utvrđuje identitet i homogenost, prinos, kakvoća, lokaliteti u kojima ispitivana sorta daje veće prinose od standardne sorte i bolje je kakvoće.
Sjemenarstvo kukurza
Stranooplodna biljka s mogućnošću samooplodnje. Bazira se na dobivanju
hibrida, a da bi dobili hibrid treba provesti inbriding. To je jednogodišnja monoecijska biljka koja ima muške i ženske cvjetove na istoj biljci. Cvat je metlica (muška) i klip (ženska cvat).
Sjemenarstvo raži
Stranooplodna je biljna vrsta. Metode su prilagođene određenim svojstvima →
masovna i individualna selekcija, inbriding, polycros, intra-pecies i inter-species hibridizacija, kloniranje. Mi se ne bavimo hibridizacijom raži, nego to rade Njemci i Švicarci (prilično kompliciran postupak dobivanja).
Sistematika raži
Secale cerelale ssp. cereale – kultivirana raž, najčešće uzgajana, ima nelomljivo klasno vreteno
Secale cerelale ssp. tetraploidum – nastala dupliranjem kromosoma, krupnijeg je zrna (2n = 28).
Secale cereale ssp. montanum – planinska, višegodišnja raž, otporna na rđe i pepelnice
Secale cereale ssp. spontaneum – izvor gena na otpornost prema bolestima
Anatomska građa sjemenke i cvati raži
Cvat je klas koji se sastoji od klasnog vretena i na njemu raspoređenih klasića.
Na svakom nodiju ima 1 klasić i u njemu 2 cvijeta. Normalno zrno se formira u primarnom i sekundarnom cvijetu, ono je golo i nije sraslo s pljevicama. Na površini je naborano s dubokom brazdicom. Klas može biti: prizmatičan, vretenast ili izdužen. Zrno je izduženo.
Hranidbena vrijednost zrna raži
Bolja je nego kod pšenice jer ima više esencijalnih aminokiselina osobito
lizina, veći sadržaj bjelančevina te vitamina.
Viviparija
To je proklijavanje sjemena na majčinskoj biljci (najčešće u 6. i 7. mjesecu zbog dugotrajnih kiša, koje su blage ali učestale).
Raž i keselost tla
Najbolje podnosi kisela tla. Nema velike zahtjeve s obzirom na tlo.
Način oplodnje i metode selekcije raži
Oplodnja se obavlja samo kada je cvijet otvoren (lodicule-pljevičice – bubre i
po principu turgora otvaraju cvijet). Širenje polena je vjetrom i kukcima.
Metode selekcije su: hibridizacija, inbriding, masovna i individualna selekcija, polly-cross, kloniranje, inducirane mutacije.
Specifičnosti sjemenske proizvodnje raži
Slična je proizvodnji pšenice s nekim iznimkama:
prostorna izolacija više od 300 m
aprobacija 3 – 4 puta
u polinaciji se preko usjeva zateže uže te se prelazi preko klasova da se poveća
oplodnja
Claviceps purpurea (glavnica raži) je česta koja se širi u polinaciji dok je cvijet otvoren. Kao rezultat zaraze su sklerocije bogate sporama (gljivice). Koriste se u farmaceutskoj industriji.
Sjemenarstvo pšenoraži
Pšenoraž je prvo umjetno stvorena žitarica. Stvorena je da se:
poboljša aminokiselinski sastav pšenice
poveća prinos u odnosu na raž
Sjemenarstvo je započelo prije 20 godina. Kod nas je bazirana na uvozu sorti iz Europe, ali se sve više koriste sorte u domaćoj sjemenskoj prozvodnji.
Prednosti i nedostaci pšenoraži u odnosu na pšenicu i raž
Pšenoraž ima neke prednosti:
veći aminokiselinski sastav u odnosu na pšenicu
veći prinos u odnosu na raž
i neke nedostatke:
ima niži prinos u odnosu na pšenicu i lošiji aminokiselinski sastav
Najpoznatije sorte iz oplemnjivačkog centra CYMMIT u Meksiku: Cler-Cal i Cinamon
Anatomska građa sjemenke kukuruza
Sjemenka kukuruza se sastoji od:
sjemenjače – sastavljena je od košuljice i perikarpa
aleuronskog sloja – bogat bjelančevinama
endosperma – bogat škrobom
klice – bogata uljima
Tamni sloj se pojavljuje na dijelu sjemenke pomoću kojeg se sjemenka drži za
oklasak i indikator je zrelosti.
Plod i cvat kukuruza
Monoecijska je biljna vrsta (cvjetovi na istoj biljci). Ženska cvat je klip –
nalazi se u pazuhu srednjeg lista i obavijen je komušinom. Centralna os klipa je oklasak na kojem su parovi klasića. Glavni dio je tučak s izduženim vratom i njuškom tučka → svila. Muška cvat je metlica – ima centralnu os i postrane grane. Klasići su u parovima, jedan je sjedeći a drugi ima kratku stapku. U svakom klasiću su 2 cvijeta s obuvencem, košuljicom i 3 prašnika.
Podvrste kukuruza
Na osnovi razlike u obliku, građi i sastavu endosperma zrna dijeli se na više
podvrsta:
Zea mays ssp. indentata (zuban) – brašnasti endosperm, na vrhu zrna je udubljenje u obliku zuba
Zea mays ssp. semiindentata (poluzuban)
Zea mays ssp. indurata (tvrdunac) – bogatiji je bjelančevinama u odnosu na zubana. Brašnasti endosperm u sredini a okolo caklasti ednosperm.
Zea mays ssp. sacharata (šećerac) – naborana površina i slatkast endosperm u kojem pored škroba ima proteina i dekstrina
Zea mays ssp. tunicata (pljevičar)
Zea mays ssp. everta (kokičar)
Zea mays ssp. amylosacharata (brašnasti šećerac)
Zea mays ssp. ceratina (voštani) – vanjski sloj neproziran i tvrd, a unutrašnjost
ispunjava škrob u zrncima, u škrobu prevladava amilopektin
Sorte kukuruza
Najraširenije sorte su u tipu zubana i tvrdunca, ali su potisnutne uvođenjem hibrida: Beljski zuban, Vukovarski tvrdunac i Hrvatica (sorta koju su donijeli Turci osvajanjima). Imaju veću adaptabilnost sa okolinom u odnosu na hibride. Negativna strana je niži prinos u odnosu na hibride.
Hibridi kukuruza
Dobivaju se križanjem 2 ili više inbred (samooplodnih) linija. Prvi domaći hibrid bio je BC 590. Podjeljeni su u FAO grupe 100, 200, 300, 400, 500, 600 i 700. Grupe su napravljene na temelju sume toplotnih jedinica potrebnih da hibrid dođe u punu zriobu, do pojave prvih mrazeva. Tako se određuje koji hibrid odgovara kojem podneblju. Od zapada prema istoku povećava se FAO grupa kao i smanjenjem nadmorske visine. Niže FAO grupe siju se u brdsko-planinskim područjima.
Dvolinijski hibridi
Jednostruki križanac, karakterizira ga najveća rodnost, najveći efekt heterozisa
AxB (križanac 2 inbred linije koji ima maksimalan postotak heterozigota). Stoga su najrašireniji u proizvodnji.
Trolinijski hibridi
U križanje se unosi zadnja, najkvalitetnija linija (te ona nosi 50% gena u novom križancu, a ostale dvije linije po 25%, (AxB)xC). Manji je prinos nego
kod dvolinijskih hibrida.
Četverolinijski hibridi
To su dvostruki križanci [AxB]x[CxD], ili F1xF1. Prinos im je još manji u odnosu na prethodna dva, ali imaju najveću adaptabilnost, prilagodljivost klimatskim uvjetima i plastičnost.
Sintetici kukurza
To su križanci koji imaju u sebi 5 ili više inbred linija. Nisu našli širu primjenu u praksi jer ih je teško održavati. Komponente inbred linija imaju nizak prinos u odnosu na single-cross. Koristi se kao izvorna populacija za novi ciklus inbreedinga (samooplodnje i dobivanja nove inbred linije).
Postupak hibridizacije i dobivanja hibrida
Započeo je introdukcijom dva američka Pioneer hibrida. Da bi dobili
hibrid križamo najmanje dvije inbred linije. Sjemenarstvo kukuruza se dijeli na 2 dijela:
Inbreeding ili samooplodnja i dobivanje inbred linija
Hibridizacija-križanje inbred linija i dobivanje hibrida
Osnovne karakteristike dvolinijskih i četverolinijskih hibrida
Dvolinijski su jednostruki križanci, karakterizira ih najveća rodnost, najveći
efekt heterozisa.
Četverolinijski su dvostruki križanci [AxB]x[CxD], F1xF1, niži prinos ali veća prilagodljivost različitim temp. Ekstremima.
Ingreeding (samooplodnja)
To je povećanje stupnja homozigotnosti, odnosno uzgoju samooplodnji. Stupanj homozigotnosti se povećava svakom samooplodnjom osim potpuno slučajnom. Inbriding može biti posljedica križanja u polusrodstvu, punom srodstvu, povratnog križanja, samooplodnje.
Definicja čiste linije i inbred linije
Čista linija – je genetski nepromijenjeno potomstvo jedne homozigotne
samooplodne biljke, nastalo iz sjemena uzgojenog samooplodnjom. Genetska čistoća je 99 %.
Inbred linija – je genetski nepromjenjeno potomstvo jedne homzigotne stranooplodne biljke koje je nastalo iz sjemena uzgojenog samooplodnjom. Služi kao roditelj za dobivanje hibrida.
Načini dobivanja inbred linija
Obzirom na izolaciju postoji:
Ručna izolacija – za izolaciju se koriste vrećice kojima se biljke prekriju prije oplodnje ili polinacije. Kad nastupi oplodnja skidaju se vrećice i biljkama se prelazi jednom preko druge (metlicu savijemo i oprašimo ručno svili klipa) te se opet stavljaju vrećice na biljke, da se spriječi stranooplodnja.
Prostorna izolacija – stvaranje pojasa 500 – 1000 m oko određenog genotipa u kojem ne smije biti srodnika te kulture.
Vremenska izolacija – rezličito vrijeme sjetve pojedinih genotipova. Nije pouzdana i sigurna te se gotovo i ne koristi.
Nedostaci: prostorna – na velikoj se površini može proizvesti malo inbred
linija ali je prednost u večoj produkciji sjemena po jedinici površine
Ručna: prednost je da se na maloj površini proizvede velik broj inbred linija a nedostaci da treba puno ljudskog rada i manji je prinos sjmena jer polinacija i oprašivanje traju svega 30-tak sekundi a u slobodnoj oplodnji kod prostorne izolacije i do dva tjedna, te je postotak oplođenih cvjetova kod prostorne izolacije veći.
Testiranje dobivenih inbred linija
Obavlja se na opće i specifične kombinatorne sposobnosti.
Opća kombinatorna sposobnost (OKS)– je sposobnost linije da u križanju s drugim genotipovima (bez obzira koliko ih je) daje superiornije potomstvo.
Specifične kombinatorne sposobnosti (SKS)– sposobnost jednog genotipa ili linije da u križanju s drugim genotipom (samo jednim) daje superiorno potomstvo.
Te sposobnosti se testiraju na bazi dialelnog križanja (svaki sa svakim).
Poželjni su genotipovi s dobrim općim kombinatornim sposobnostima (OKS).
Out – cross
Križanje s nepoželjnim polenom dospjelim izvana, nekontrolirano.
Poly – cross
Križanje po rincipu slobodne oplodnje, svakog sa svakim uz prostornu izolaciju. To su metode selekcije kod stranooplodnog bilja gdje su neke druge metode otežane zbog građe cvjeta ili nekih drugih specifičnosti.
Specifičnosti u sjemenskoj proizvodnji kukuruza
Postupak hibridizacije kod kukuruza počinje odabirom 2 ili više inbred linija.
Linija majka treba biti robusnija, a otac s većom produkcijom polena. Treba obratiti pozornost na vrijeme vegetacije tj. da se faze polinacije poklope. Najbolji omjer redova je 3:1 jer je udaljenost oca od majke najmanja. Zakidanje metlica na liniji majci je težak zahvat jer se obavlja ručno, a zakida se kad se u rukavcu vršnog lista napipa metlica te otkine prije nego se popjavi i počne polinaciju. Nakon toga se očinske linije mogu ukloniti ili se ostave do kraja vegetacije. Vanjski faktori hibridizacije su:
udaljenost polinatora – što je bliži polinator, veći je broj oplođenih cvjetova
temperatura i vlažnost zraka – niže temperature i povišena vlažnost pogodnije su
vjetar – pogodan blagi povjetarac (brzina 2-3m/s)
Ako se ne obavi prostorna izolacija kod inbridinga ili ne zakinu sve metlice na
majčinskim biljkama dolazi do stranooplodnje tj. Pojave neželjenog out-crossa.
Aprobacija sjemenskog kukuruza
Minimalno 6 pregleda, zakidanje metlica, out- cros, poly-cros. Jedna se
aprobacija radi na pokretnoj traci a ostalih 5 na polju. U vrijeme polinacije ne smije biti više od 0,2 % netipičnih biljaka. Klipovi dospjeli u doradu ne smiju se okruniti prije oplodnje, ako se to napravi cijela linija propada.
Fungicidi (sistemici i nesistemici)
Sistemici ulaze u unutrašnjost sjemenke i uništavaju spore gljivica ispod sjemenjače. Nesistemici djeluju samo na površini sjemenjače.
Sjemenarstvo soje
Sjemenska proizvodnja ima specifičnosti kao što su:
odabir table – tla bogata humusom, okružena raslinjem
plodored – zbog sprečavanja pojave bolesti i povećanja iskoristivosti hraniva u tlu
aprobacija – tijekom cvatnje i u punoj zriobi
njega – zaštita od korova (ambrozija)
održavanje kategorija – osnovno sjeme, certificirano C1 (različitim metodama
selekcije - masovna i individualna)
Plod i cvat soje?
Cvat je grozdasta smještena u pazuhu listova. Svi cvjetovi ne donose plod → odbacivanje i opadanje cvjetova. Plod je srpasta, okrugla ili spljoštena mahuna u kojoj je 1 – 5 sjemenki.
Direktne komponente prinosa soje:
broj biljaka po jedinici površine
broj mahuna po biljci
broj zrna u mahuni
masa 1000 zrna
U Americi, Brazilu… se proizvodi uglavnom transgena soja.
Razlika u klijanju sjemena monokotiledonih i dikotiledonih vrsta
Dikotiledone vrste iznose svoje sjemenke na površinu, dok monokotiledonima
sjemenke ostaju u tlu i trunu nakon početka fenofaze klijanja.
Fiksatori dušika
Na korijenu u oraničnom sloju mogu se formirati kvržice u kojima su
bakterije fiksatori dušika, koje mogu atmosferski dušik pretvarati u mineralni oblik kojeg biljke koriste u ishrani.
Tetraploidi soje (kolhicin)
Tretiranje soje kolhicinom podvostručuje broj kromosoma. Ekonomski nije
značajno jer nije dalo dobre rezultate → manje sjeme.
Sjemenarstvo ječma
Podjela ječma je prema više kriterija:
prema namjeni (krmni i pivarski)
prema građi klasa (dvoredni i višeredni)
prema vremenu sjetve (ozimi i jari)
Sistematika ječma
Dijele se na:
Hordeum vulgare convar. hexastichum (višeredni)
Hordeum vulgare convar. intermedium (prijelazni)
Hordeum vulgare convar. distichum (dvoredni)
Hordeum vulgare convar. deficiens (nepotpuni)
Hordeum vulgare convar. labile
Anatomska građa sjmenke ječma
Zrno je zaobljeno s leđne strane s izraženom brazdicom ali bez bradice. Može
biti žute, zelene ili sive boje. Zrno se sastoji od pljevice, sjemenjače, klice i endosperma. Pri žetvi zrno ne ispada iz pljevica. Ispod pljevica su opne ploda i sjemena. Zatim slijedie aleuronski sloj koji obavija endosperm i bogat je bjelančevinama, a endosperm je sastavljen od škrobnih zrnaca. Klica se sastoji od bjelančevina i masti a smještena je u donjem dijelu zrna.
Plod i cvat ječma
Plod je pšeno. Cvat je klas.
Građa klasa ječma
Cvat je klas koji je građen iz klasnog vretena (rachis) koje je tanko i spljošteno, te klasića. Na svakom koljencu (nodiju) su 3 klasića, a u svakom klasiću je jedan cvijet. Cvijet ima obuvenac, košuljicu, 3 prašnika i tučak.
Dvoredni i višeredni ječam
Razlikuju se prema broju plodnih klasića. Hordeum vulgare ssp. distichum – dvoredni, samo je centralni klasić plodan, a ostali sterilni. Hordeum vulgare ssp. Polystichum- višeredni, kod kojeg su sva 3 klasića plodna.
Onovne karakteristike zrna pivarskog ječma
To su: dobra klijavost, ujednačeno i ovalno zrno, dobro naliveno. Pljevice
sjajne, svjetlo žute. Hektolitarska masa je veća od 75 kg. Masa 1000 zrna je minimalno 40 g. Pljevica zauzima do do 12 % mase sjemenke. Škroba više od 60 %, bjelančevina do 12 %, klijavost nakon 5 dana je veća od 95 %.
Osnovne karakteristike zrna krmnog ječma
Poželjna je veća količina bjelančevina, te njihova probavljivost i sadržaj
esencijalnih aminokiselina i manje škroba. Pljevica što manje, vlaga 14 %, hektolitarska masa je 65 kg.
Kategorije sortnog sjemena kod ječma
Isto kao i za pšenicu po OECD-u.
Prva klasa sjemena kod strnina?
Promjer sjemena 2,8 mm i veći(1. Klasa)
od 2,5 mm – 2,8 mm (1. Klasa)
2,2 – 2,5 mm (2. Klasa)
manje od 2,2 mm (otpad)
Sjemenarstvo zobi
Pljevice nisu srasle, grane se dijele na grane 1. reda (primarne), 2. reda
(sekundarne), i tercijarne koje završavaju cvjetovima. Uvijek se javlja određena količina krupnijeg i sitnijeg sjemena, te se sitnije kod dorade odvaja i ide za ishranu stoke. To je najveći problem u sjemenarstvu zobi (neujednačena veličina sjemena unutar jedne sorte).
Sistematika zobi:
Avena sativa ssp. difusae – rastresita metlica
Avena sativa ssp. compactum – zbijena metlica
Avena bizantina – dobro podnosi sušu
Anatomska građa sjemenke zobi
To je jedina strna žitarica koja ima metlicu (ostale imaju klas). Sjeme je
obavijeno sa dvije pljevice s osjem ili bez njega. Od izgleda i osobine pljevice ovisi karakter zrna. Kultivari prema boji: tamno obojeni (crna, siva, mrka, crvena), svijetlo obojeni (pljevice bijele i žute). Svjetlije su više cijenjene i imaju finu pljevicu.
Plod i cvat zobi
Plod zobi je pšeno, koje može biti sraslo s obuvencem i košuljicom ili golo.
Građa metlice zobi
Metlicu čini više grančica raspoređenih po glavnoj osi. One se dijele na
grančice prvog reda (izlaze iz glavne osi). Na njima su klasići, manje ili više povijeni. Broj klasića osvisi o genotipu a kreće se od 20 – 50. Klasići imaju dvije velike pljeve (glumae) u kojima su cvjetovi, koji se sastoje od obuvenca, košuljice, 3 prašnika, tučka i dviju pljevičica (lodicula). Rastresita – grančice se šire sa svih strana glavne osi. Zastavičasta – grančice i klasići su samo s jedne strane. Prema dužini metlice mogu biti: kratke, srednje, duge.
Namjena zrna zobi i raži
Zob se koristi kao stočna hrana i za ljudsku ishranu. Raž ima više bjelančevina od pšenice i zobi te se koristi kao ljudska hrana, a slama raži za pokrivanje krovova kuća.
Sjemenarstvo sirka i specifičnosti sjemenske proizvodnje
Sirak je fakultativno stranooplodna biljka. Postoji:
sirak za zrno – nizak sadržaj glikozida
sirak metlaš – razvijena metlica
šećerni sirak – velik postotak šećera koji ne kristalizira
sirak za ispašu – (Sorghum sudanense- sudanska trava) kao i voluminozna krma
divlji sirak (Sorghum halepense) – štetan u kukuruzu
Odstranjuje se samo kemijski (uski izbor zbog sličnosti s kukuruzom – herbicid Tell i dr.). Ima jaku kožnu sjemenjaču. Cvat je metlica. Omjer redova u sjemenskoj proizvodnji je 4:2.
Klasifikacija sirka:
Sorghum vulgare-obični
Sorghum sudanese – sudanska trava za ispašu
Sorghum halepense-divlji
Plod i cvat sirka
Plod je zrno, a cvat je metlica.
Glikozidi i namjena sirka
Glikozidi su organske tvari koje mogu toksično djelovati na čovjeka i životinje
a nalaze se u sirku - durin. Smatra se da im je uloga u očuvanju prirodnog imuniteta biljke i imaju ulogu repelenta.
Bioflavonidi – ima ih u heljdinom brašnu. Ljudi ozračeni γ zrakama hrane se heljdom kao kurativnom mjerom borbe protiv štetnog zračenja. Imaju formakološku i hranidbenu vrijednost.
Građa sjemenke sirka
Karakteristična je sjemenka, obavijena zadebljalom i kutiniziranom pljevicom
(ljuskom), nije srasla sa sjemenjačom, može se odvojiti. U sjemenu prevladava škrob.
Sjemenarstvo prosa
Proso je samooplodna biljna vrsta. Koristi se kao ptičja hrana. Proso ima brz
početni porast, sije se rano u proljeće, početkom 3. Mjeseca, pa guši korove, ne zahtijeva gnojidbu niti zaštitu.
Građa ploda i cvati prosa
Cvat prosa je gusta zbijena metlica (slično zobi). 1000 zrna ima masu od 8 do
10 g. Sjemenjača je kožna i tvrda te ima voštanu prevlaku. U ranoj sjetvi može biti povoljan međuusjev.
Agrotehnika u sjemenskoj proizvodnji prosa
Gotovo identično kao u sjemenarstvu pšenice. Dvije aprobacije (pregled od
strane stručne osobe) tijekom vegetacije (u cvatnji i u punoj zriobi). Sjemenske kategorije iste kao i kod pšenice. Proso je poludivlja vrsta – zahtjeva malo njege, ne traži zaštitu, niti gnojidbu, ali u proljeće je, vrlo rijetko, potrebno jedno tretiranje herbicidima (Deherban, Monosan) koji uništavaju širokolisne korove.
Sjemenarstvo heljde
Heljda je žitarica koja nije iz porodice Peaceae. Pripada u porodicu
Poligonaceae (dvornici), dikotiledona je, plod je trobridni oraščić, cvat je štitasti grozd. Poludivlja vrsta, ne zahtijeva njegu, koristi se kao postrni usjev (60 dana). Sije se rano u proljeće, sredinom ožujka a vrši kombajnom u drugoj polovici 6. mjeseca, stranooplodna je i medonosna biljka. Najčešće sijemo slovenske sorte. Heljdino brašno ima puno bioflavonida. Može se sijati i kao postrni usjev (2 žetve godišnje zahavljujući kratkoj vegetaciji do 90 dana).
Anatomska građa ploda i cvati heljde
Plod je 5 – 6 mm velik trobridni oraščić, a cvat je štitasti grozd.
Specifičnosti sjemenske proizvodnje heljde
Prostor izolacije treba biti 2000 m za više kategorije sjemena, a 1000 m za
niže. Obavlja se i desikacija tj. kemijski zahvat desikatorima (totalni herbicid) zbog ujednačenosti zriobe i zbog sušenja zelenog dijela prije žetve kombajnom.
Namjena heljdinog zrna i prednosti
Sjeme nema endosperm već kotiledone; bogat škrobom (amilopektinom) i
dekstrinima (heljdino brašno za dijetalnu ishranu). Plod je oraščić, oljušten se koristi za kruh. Bjelančevineheljde imaju vrijednost 92 % bjelančevina mlijeka. Nema ljepka (brašno) – glijadin i glutelin – koristi se za dijetalnu ishranu.
Bioflavonidi heljidnog sjemena
To su organski spojevi slični antocijanu, vezani za šećere – koriste se kao
kurativna mjera borbe protiv posljedica atomskog zračenja (zaustavlja krvarenje, snižava tlak).
Desikacija i desikatori
Desikacija je tretiranje zelene mase kemijskim sredstvima tj. totalnim herbicidima npr. Reglone i Gramoxone kojima je aktivna tvar Paraquat i Diquat, i to su sredstva koja nemaju protuotrov (antidot) te je rukovanja njima vrlo opasno-mjere predsotrožnosti su neophodne i rigorozne.
Specifičnosti sjemenske proizvodnje uljane repice
Nejednaka zrioba, grančica ima primarne i sekundarne grane, pa i cvjetove
koji se ranije i kasnije razvijaju. Posljedica je nejednaka zrioba tako da su najčešće jedni cvjetovi tj. sjemenke zrele a druge relativno zelene, pa se par dana prije pune zriobe provodi desikacija.
Građa cvati i ploda uljane repice
Medonosna je biljka, ima zbijene grozdaste cvati, cvjetovi su dvospolni,
svijetlo žute boje, imaju 6 prašnika i tučak. Plod je komuška sa nekoliko kuglastih, tamnih sjemenki bez sjaja.
Eruka kiseline u sjemenu repice
Nepoželjne su u ulju, nemaju hranjivu vrijednost a oštećuju krvožilni sustav.
Selekcijom je smanjen sadržaj eruka kiselina sa 50% na 2 %, pa se repica može koristiti u ishrani.
Aprobacija i najvažniji štetnici uljane repice
Najvažniji štetnici uljane repice su:
buhač – u jesen nakon nicanja buši iznikle biljke
repičina osa listarica – pojava sredinom rujna do sredine studenog, izjeda list i može napraviti golobrst
repičin sjajnik – napada od početka formiranja cvjetnih pupova kad temperatura
dosegne 12 °C, izgriza cvjetove
repičina pipa komušarka – ličinka napada sjeme u komuški u vrijeme sazrijevanja sjemena
Sjemenarstvo suncokreta
Vodi podrijetlo iz Meksika, a u Europu dolazi 1510. g. i prvo se uzgaja kao
Ukrasna vrsta. Pripada u porodicu glavočika (Asteraceae). Unutar vrste Heliantus annuus su podvrste:
ssp. cultus – kulturni
ssp. ruderalis-divlji
Anatomska građa sjemena i cvati suncokreta
Plod je roška (achenia), a cvat glavica na vrhu stabljike. Cvjetovi su skupljeni u glavice. Postoje jezičasti cvjetovi koji su neplodni, smješteni periferno na glavici, žuti su i imaju funkciju privlačenja kukaca) i cjevasti koji su plodni i smješteni unutar glavice.
Pancirni sloj sjemena suncokreta
Sjemenjača ima duplu opnu koju ličinka suncokretovog moljca ne može progristi (genetsko svojstvo sorte i hibrida i način borbe protiv ovog štetnika).
Dobivanje hibrida suncokreta
Dobivaju se korištenjem citoplazmatskog muškog steriliteta. Kao obnavljač
fertiliteta služi restorer linija.
Sjemenarstvo šećerne repe
Latinski naziv je Beta vulgaris var. sacharifera. To je dvogodišnja biljka koja u drugoj godini vegetacije daje generativnu granu, plod i sjeme.
Jednogodišnji i dvogodišnji način proizvodnje sjemena š. repe
Jednogodišnji – repa se sije u 8. mjesecu, prezimi u polju. Na proljeće kreće
vegetacija, formiraju se listovi, u 5. mjesecu generativna stabljka, a u 7. mjesecu je žetva. To je jeftiniji način dobivanja jer je površina zauzeta samo jednu godinu i dobije se više sjemena.
Dvogodišnji – sije se u 4. mjesecu a vadi u 9. mjesecu. Pri vađenju glava se ne odsjeca nego samo listovi. Repa se čuva u klima komorama uz određenu vlagu i temperaturu, pa se u proljeće iduće godine sadi u polju. Iz nje se razvije stabljka u 5. mjesecu a u 7. mjesecu je žetva sjemena.
Proraslice i tvrdoglavci š. repe
Proraslice su biljke koje daju stabljiku u prvoj godini proizvodnje. Zbog
temperature od 3 – 5 °C ili genetske nasljednosti.
Prkosnice ili tvrdoglavci su biljke koje ni u drugoj godini ne daju stabljiku ni sjeme jer nisu prošli stadij jarovizacije.
Multigermno i monogermno sjeme
Multigermno (višeklično) – više klijavih sjemenki, a plod je klupko.
Monogermno (jednoklično) – u plodu je jedna klijava sjemenka, a plod je orašac.
Segmentacija, poliranje i piliranje sjemena
Segmentacija je razbijanje višekličnog sjemena.
Poliranje je brušenje i zaglađivanje omotača sjemenke.
Piliranje je oblaganje poliranog sjemena da bi se zagladilo i obložilo tzv. inkrustom (smjesa mikrohraniva, stimulatora rasta ili pesticida).
Sjemenarstvo lucerne
Koriste se metode polycross, hibridizacija i masovna selekcija. Lucerna je
najstarija krmna kultura koja se u Europi koristi od 15. stoljeća. Bitna je prostorna izolacija u sjemenskoj proizvodnji.
Sistematika lucerne
Medicago sativa je obična lucerna.
M. falcata
M. lupulina
M. media – hibridna (iako nije hibrid)
Anatomska građa sjemena i ploda lucerne
Plod je mahuna (spiralno uvijena), ima 4 – 6 sjemenki žute, crne do smeđe
boje bubrežastog oblika.
Najvažniji oprašivači lucerne i djeteline
Nomia melanderi (sitni kukac-nomia), Apis melifica (pčela), Bombus terestris (bumbar)
Dekuskutori
To su strojevi koji izdvajaju sjeme kuskute (Cuscuta europea-viline kosice) iz krmnih leguminoza putem elektromagneta. Sjeme viline kosice karantenski je korov u lucerni.
Sjemenarstvo djetelina
Koristi se masovna selekcija, hibridizacija i polycross. Medonosna je biljka
koju posjećuju bumbari, pčele i mušice. Potrebna je prostorna izolacija. Ima visok sadržaj bjelančevina.
Sistematika djetelina
Trifolium pratense – crvena
Trifolium repens – bijela
Trifolium hybridum – barska ili švedska djetelina
Posebna vrsta i rod je:
Lotus corniculatus (smiljkita)
Anatomska građa sjemena i ploda djetelina
Cvjetovi su skupljeni u cvat glavicu. Latice nakon cvatnje ne otpadaju nego
zatvaraju plod. Plod je mahuna sa jednom sjemenkom.
Uništavanje viline kosice u lucerni i djetelini
Uništava se u gnjezdima. Ona parazitira na domaćinu, nema korijen, širi se
vegetativno, uništava se herbicidima, lokalno kada ugiba i domaćin. Međutim leguminoze se brzo oporavljaju zahvaljujući regeneraciji mladih izboja iz glave korijena.
Sjemenarstvo krumpira
Krumpir je trajnica (jednom posađena reproducira se iz godine u godinu), razmnožava se generativno sjemenom ili vegetativno iz gomolja. Važna je prostorna izolacija, te prenošenje polena vjetrom.
Anatomska građa sjemena, ploda i gomolja
Plod – je bogat solaninom (otrovan alkaloid koji se otklanja kuhanjem ili pečenjem). Plod je boba zelene do mrke boje na vrhu stabljike. Unutar jedne bobe ima 200 – 300 sjemenki.
Gomolj – zadebljala vriježa, nalazi se na završetku vriježe ili stolona, mjesto gdje je gomolj vezan za vriježu naziva se pupčani dio. Formira se 6 – 8 vriježa, nasuprot pupčanom dijelu nalazi se tjemeni dio. Na gomolju su raspoređena okca. Na vršnom dijelu gomolja okca su jače razvijena. U okcu se nalaze 3 pupa od kojih je središnji najrazvijeniji. U nedostatku sjemenskog materijala gomolje režemo uzduž da imamo okca. Reprodukcijom iz gomolja dobivamo novu sortnu kategoriju.
Viroze krumpira i njihovi prenositelji
Lisne uši prenose viroze, sišu i zaražavaju cimu (nadzemnu stabljiku), najveća
opasnost je u proljeće kad je intenzivan let lisnih ušiju (krilate forme). Stoga kad se krumpir vadi vrši se desikacija → tretiramo krumpir totalnim herbicidom, i ostavimo da se osuši a sa sušenjem cime ugiba i virus u cimi, i tako se sprječava zaraza gomolja.
Metoda “ranog vađenja” sjemenskog krumpira
Od pojave prve lisne uši do dana E (ex ili vađenja krumpira, tj. desikacije) ne smije proći više od 60 dana. Toliko je potrebno virusu da descedentno-silazno dođe do gomolja. Cilj je očuvati gomolj čistim od virusa.
Sjemenarstvo duhana
Uzgaja se zbog listova, koji se koriste za pušenje. Sjemenska proizvodnja se
bazira na proizvodnji hibrida koji nose gene američkih hibrida. Proizvodnja rasada je u hidroponima.
Građa sjemenke, ploda i cvati duhana
Cvjetovi su skupljeni u cvat štitac koji je na vrhu stabljike. Cvijet ima 5
latica, 5 prašnika i tučak. Plod je tobolac i pun je sjemenki koje su sitne i bubrežaste.
Sjemenarstvo konoplje
Bazira se na proizvodnji hibrida. Konoplja razvija bujnu zelenu masu pa se
koristi kao prostorni izolator u oplemenjivačkim procesima. Dvodomna je biljka tj. ima muške i ženske biljke.
Građa sjemenke, ploda i cvati konoplje
Cvat je u obliku metlice (muška) i grozd (ženska). Sjeme je sitna bobica sa 33
% ulja te se koristi u industriji boja i lakova.
Nasljeđivanje spola kod konoplje
Po svojstvu x,y. F1=xx,xx,xy,xy. Kod hibridizacije: otac, majka = omjer
redova je najčešći 10:1 u korist majke, eventualno 10:2.
Sjemenarstvo hmelja
Uzgaja se zbog šišarica koje su bogate alkaloidom lupulinom (im umirujuće djelovanje). Beru se u tehnološkoj zriobi i žute su boje. Hmelj je povijuša, višegodišnja biljka. Odvojene su muške i ženske biljke.
Najznačajnije bolesti i štetnici sjemenske robe
Primarni i sekundarni štetnici su:
Coleoptera – žišci
Lepidopterea– moljci
Glodavci-Rodentia
Grinje-Acarine
Bolesti su:
Phytophtora infestans (plamenjača krumpira)
Peronospora schachti (plamenjača šeć. repe)
Claviceps purpurea – glavnica raži
Tilettia tritici – tvrda snijet pšenice
Ustilago tritici – prašna snijet pšenice
Puccinia graminis – crna rđa žita
- Nositelj kolegija: Vlado Guberac
- Nositelj kolegija: Vlatka Rozman
- Izvođač kolegija: Emilija Raspudić
- Izvođač kolegija: Marija Ravlić
- Nositelj kolegija: Marija Ravlić
- Nositelj kolegija: Tihana Sudarić
- Izvođač kolegija: Lucija Bencarić
- Izvođač kolegija: Krunoslav Zmaić
- Nositelj kolegija: Luka Šumanovac
- Izvođač kolegija: Domagoj Zimmer
- Nositelj kolegija: Zlatko Puškadija
- Nositelj kolegija: Ranko Gantner
- Izvođač kolegija: Gordana Bukvić
- Izvođač kolegija: Goran Herman
- Nositelj kolegija: Domagoj Rastija
- Izvođač kolegija: Vladimir Zebec
- Nositelj kolegija: Suzana Kristek
- Nositelj kolegija: Mladen Jurišić
- Izvođač kolegija: Dorijan Radočaj
- Nositelj kolegija: Emilija Raspudić
- Izvođač kolegija: Renata Baličević
- Izvođač kolegija: Mirjana Brmež
- Izvođač kolegija: Jasenka Ćosić
- Nositelj kolegija: Zvonimir Steiner
- Izvođač kolegija: Mario Ronta
Poslovni strani jezik - engleski (Agroekonomika, Bilinogojstvo, Hortikultura, Mehanizacija, Zootehnika)
Svrha kolegija na Diplomskome sveučilišnom studiju jest potaknuti studente da u autentičnim engleskim znanstveno-stručnim tekstovima prepoznaju i samostalno pojasne ključne engleske riječi sa svojih dotičnih smjerova. Završetkom kolegija studenti će biti osposobljeni služiti se propisanom specijalističkom literaturom i multimedijskim izvorima na svim razinama, od poslovnoga promidžbenog teksta, proizvodnje deklaracije, uputa za rad do znanstvenoga članka. Naglasak će biti stavljen na prijevodno hrvatsko-englesko razumijevanje stručnoga štiva i komunikaciju na engleskome jeziku, odnosno na točno izlaganje agrobiotehničkih sadržaja.
- Nositelj kolegija: Tihomir Živić
- Nositelj kolegija: Snježana Tolić
- Izvođač kolegija: Olgica Klepač
- Nositelj kolegija: Edita Štefanić
- Nositelj kolegija: Igor Kralik
Razvijati i očuvati temeljne prirodne proizvodne činitelje prioritet je svake razvijene zemlje. Ovo je posebno značajno u razdoblju razvoja konkurentnost što podrazumijeva primjenu razvijenih tehnologija, tehničkih postupaka, informatičkih, informacijskih, komunikacijskih dostignuća, odnosno nastanak brojnih promjena koje poljoprivredna proizvodnja sporije prati nego ostale gospodarske djelatnosti.
Svrha je ovog modula pridonijeti novim spoznajama i razviti sposobnosti nositelja poduzetništva u poljoprivredi čime se jača proizvodna, poslovna i gospodarska aktivnosti poljoprivrede kao gospodarske djelatnosti, ali i ostalih subjekata koji su povezani s poljoprivredom na izravan ili neizravan način.
Ciljevi modula su logično i primjenjivo omogućiti stjecanje znanja o značenju poduzetničkog agromenadžmenta, inovacijskog poduzetništva, sposobnosti u primjeni strategija i taktika poduzetništva u upravljanju proizvodnjom i resursima, neizvjesnošću i rizikom u poljoprivredi, ljudskim potencijalima i vještina u razvoju tržišne ekonomije poljoprivrednih gospodarstava.
Zadaci rada na modulu bit će koncentrirani na stjecanje spoznaja iz područja poduzetničkog menadžmenta kojima se ostvaruje pretpostavka za buduće kvalitetno djelovanje u konkretnim i praktičnim uvjetima znanstveno-tehnoloških promjena i razvoja suvremenog tržišta.
- Nositelj kolegija: Jadranka Deže
- Izvođač kolegija: Jelena Kristić
- Nositelj kolegija: Vesna Vukadinović
- Izvođač kolegija: Vladimir Zebec
- Nositelj kolegija: Jasenka Ćosić
- Izvođač kolegija: Tamara Siber
- Izvođač kolegija: Karolina Vrandečić
- Nositelj kolegija: Zvonko Antunović
- Izvođač kolegija: Željka Klir
- Izvođač kolegija: Josip Novoselec
- Nositelj kolegija: Edita Štefanić
- Nositelj kolegija: Bojan Stipešević
- Izvođač kolegija: Bojana Brozović
- Nositelj kolegija: Ivan Plaščak
- Izvođač kolegija: Dorijan Radočaj
- Nositelj kolegija: Ana Crnčan
- Izvođač kolegija: Ljubica Ranogajec
- Nositelj kolegija: Sonja Vila
- Nositelj kolegija: Vladimir Jukić
- Izvođač kolegija: Dejan Bošnjak
- Izvođač kolegija: Aleksandar Stanisavljević
- Nositelj kolegija: Sonja Vila
- Nositelj kolegija: Irena Jug
- Izvođač kolegija: Boris Đurđević
- Izvođač kolegija: Danijel Jug
- Nositelj kolegija: Tihana Sudarić
- Izvođač kolegija: Lucija Bencarić
- Izvođač kolegija: Jadranka Deže
- Nositelj kolegija: Mladen Jurišić
- Izvođač kolegija: Dorijan Radočaj
- Nositelj kolegija: Ivan Plaščak
- Izvođač kolegija: Željko Barač
- Izvođač kolegija: Tomislav Jurić
- Nositelj kolegija: Mirjana Brmež
- Izvođač kolegija: Ivana Majić
- Izvođač kolegija: Josipa Puškarić
- Nositelj kolegija: Jasna Šoštarić
- Izvođač kolegija: Monika Marković
- Nositelj kolegija: Monika Marković
- Nositelj kolegija: Irena Jug
- Izvođač kolegija: Boris Đurđević
- Izvođač kolegija: Vesna Vukadinović
- Nositelj kolegija: Zdenko Lončarić
Osnovni cilj modula:
Upoznati studente s mogućnostima izbora modela u uzgoju povrća i cvijeća u staklenicima, plastenicima i na polju te s metodama suvremenih procesa unutar ove biljne proizvodnje. Upoznati studente s mogućnostima izbora modela u suvremenom uzgoju cvijeća u staklenicima, plastenicima i na polju te s metodama suvremenih procesa unutar ove biljne proizvodnje.
Ishodi učenja:
- Navesti i opisati povrćarske i cvjećarske kulture te ih svrstati u grupe u ovisnosti o modelu proizvodnje
- Preporučiti model proizvodnje određene vrste prema agroekološkim i ostalim uvjetima okoline
- Prepoznati nedostatke i prednosti određene tehnologije proizvodnje povrća i cvijeća
- Izabrati i primijeniti određeni model proizvodnje u ovisnosti glavnim značajkama vrste, medija uzgoja i agroekoloških čimbenika
- Prepoznati bolesti i štetnike povrća i cvijeća te provoditi mjere njihovog suzbijanja
- Upravljati procesom proizvodnje povrćarskih i cvjećarskih kultura te primijeniti moderne tehničke sustave upravljanja
- Predvidjeti prinose te pravilnom tehnologijom uzgoja osigurati dobru kvalitetu ploda povrća i cvijet
- Nositelj kolegija: Tomislav Vinković
- Izvođač kolegija: Zdenko Lončarić
- Izvođač kolegija: Boris Ravnjak
- Izvođač kolegija: Monika Tkalec Kojić
Cilj modula:
Upoznati studente s mogućnostima izbora modela u uzgoju povrća u staklenicima, plastenicima i na polju, te s metodama suvremenih procesa unutar ove biljne proizvodnje.
Ishodi učenja:
- Navesti i opisati povrćarske kulture te ih svrstati u grupe u ovisnosti o modelu proizvodnje
- Preporučiti model proizvodnje određene vrste prema agroekološkim i ostalim uvjetima okoline
- Prepoznati nedostatke i prednosti određene tehnologije proizvodnje povrća
- Izabrati i primijeniti određeni model proizvodnje u ovisnosti glavnim značajkama vrste, medija uzgoja i agroekoloških čimbenika
- Prepoznati bolesti i štetnike povrća i provoditi mjere njihovog suzbijanja
- Upravljati procesom proizvodnje povrćarskih kultura te primijeniti moderne tehničke sustave upravljanja
- Predvidjeti prinose te odabrati tržište proizvoda
- Nositelj kolegija: Tomislav Vinković
- Izvođač kolegija: Boris Ravnjak
- Nositelj kolegija: Boris Đurđević
- Nositelj kolegija: Gabriella Kanižai
- Nositelj kolegija: Gabriella Kanižai
- Nositelj kolegija: Suzana Kristek
- Nositelj kolegija: Gabriella Kanižai
- Nositelj kolegija: Suzana Kristek
- Nositelj kolegija: Ružica Lončarić
- Izvođač kolegija: Sanja Jelić Milković
- Nositelj kolegija: Đuro Banaj
- Nositelj kolegija: Luka Šumanovac
- Izvođač kolegija: Miroslav Dadić
- Izvođač kolegija: Mladen Jurišić
- Izvođač kolegija: Dorijan Radočaj
- Izvođač kolegija: Domagoj Zimmer
- Nositelj kolegija: Luka Šumanovac
- Izvođač kolegija: Miroslav Dadić
- Izvođač kolegija: Mladen Jurišić
- Izvođač kolegija: Domagoj Zimmer
- Nositelj kolegija: Đuro Banaj
- Izvođač kolegija: Vjekoslav Tadić
- Nositelj kolegija: Edita Štefanić
- Nositelj kolegija: Aleksandar Stanisavljević
- Izvođač kolegija: Dejan Bošnjak
- Izvođač kolegija: Mato Drenjančević
- Izvođač kolegija: Vladimir Jukić
Cilje modula je upoznavanje
studenata s biologijom, ekologijom i zoogeografijom divljači, načinima lova,
lovačkim oružjem i trofejima.
- Nositelj kolegija: Tihomir Florijančić
- Izvođač kolegija: Ivica Bošković
- Izvođač kolegija: Marcela Šperanda
Cilj modula:
Upoznati studente s biologijom i agroekologijom ljekovitih i začinskih biljaka te s tehnološkim rješenjima plantažnog uzgoja i proizvodnje u zaštićenim prostorima. Primarna industrijska prerada glavnih vrsta ljekovitog, aromatičnog i začinskog bilja.
Ishodi učenja:
- Navesti i opisati ljekovito i začinsko bilje te ih svrstati u grupe u ovisnosti o ljekovitim svojstvima
- Prepoznati ljekovito i začinsko bilje u prirodnim staništima
- Izabrati i primijeniti određeni model proizvodne tehnologije u ovisnosti glavnim o značajkama vrste, medija uzgoja i agroekoloških čimbenika
- Prepoznati bolesti i štetnike ljekovitih i začinskih biljaka te provoditi mjere njihovog suzbijanja
- Upravljati procesom proizvodnje, prerade i finalizacije proizvoda
- Predvidjeti prinose i količinu proizvoda te odabrati tržište proizvoda
- Nositelj kolegija: Monika Tkalec Kojić
- Nositelj kolegija: Tomislav Vinković
- Izvođač kolegija: Boris Ravnjak
- Nositelj kolegija: Emilija Raspudić
- Nositelj kolegija: Gordana Bukvić
- Izvođač kolegija: Ranko Gantner
- Izvođač kolegija: Goran Herman
- Nositelj kolegija: Edita Štefanić
- Nositelj kolegija: Mirjana Baban
- Izvođač kolegija: Maja Sakač Gregić
- Nositelj kolegija: Zdenko Lončarić
- Nositelj kolegija: Ružica Lončarić
- Izvođač kolegija: Sanja Jelić Milković
- Nositelj kolegija: Boris Đurđević
- Izvođač kolegija: Irena Jug
- Nositelj kolegija: Tihana Teklić
- Izvođač kolegija: Vlado Guberac
- Izvođač kolegija: Miroslav Lisjak
- Nositelj kolegija: Pavo Baličević
- Nositelj kolegija: Goran Heffer
- Nositelj kolegija: Boris Đurđević
- Izvođač kolegija: Irena Jug
- Izvođač kolegija: Vesna Vukadinović
- Nositelj kolegija: Đuro Banaj
- Nositelj kolegija: Manda Antunović
- Izvođač kolegija: Ivana Varga
- Nositelj kolegija: Zvonimir Steiner
- Nositelj kolegija: Matija Domaćinović
- Izvođač kolegija: Ivana Prakatur
- Nositelj kolegija: Tihomir Florijančić
- Nositelj kolegija: Mladen Jurišić
- Izvođač kolegija: Dorijan Radočaj
- Nositelj kolegija: Vlado Guberac
- Nositelj kolegija: Vlado Guberac
- Nositelj kolegija: Siniša Ozimec
- Izvođač kolegija: Tihomir Florijančić
- Nositelj kolegija: Tihana Teklić
- Izvođač kolegija: Miroslav Lisjak
- Izvođač kolegija: Zdenko Lončarić
- Nositelj kolegija: Marcela Šperanda
- Izvođač kolegija: Mislav Đidara
- Nositelj kolegija: Miroslav Lisjak
- Izvođač kolegija: Tihana Teklić
- Nositelj kolegija: Jasenka Ćosić
- Izvođač kolegija: Tamara Siber
- Izvođač kolegija: Karolina Vrandečić
- Nositelj kolegija: Mirjana Brmež
- Izvođač kolegija: Ivana Majić
- Izvođač kolegija: Josipa Puškarić
- Nositelj kolegija: Renata Baličević
- Izvođač kolegija: Marija Ravlić
- Nositelj kolegija: Edita Štefanić
- Nositelj kolegija: Zdenko Lončarić
- Nositelj kolegija: Pero Mijić
- Izvođač kolegija: Mirjana Baban
- Izvođač kolegija: Tina Bobić
- Izvođač kolegija: Mislav Đidara
- Izvođač kolegija: Maja Sakač Gregić
- Nositelj kolegija: Tomislav Jurić
- Izvođač kolegija: Željko Barač
- Izvođač kolegija: Ivan Plaščak
- Nositelj kolegija: Emilija Raspudić
- Izvođač kolegija: Ivana Majić
- Nositelj kolegija: Tomislav Jurić
- Izvođač kolegija: Željko Barač
- Izvođač kolegija: Ivan Plaščak
- Nositelj kolegija: Irena Jug
- Izvođač kolegija: Boris Đurđević
- Izvođač kolegija: Dalida Galović
- Izvođač kolegija: Ružica Lončarić
- Izvođač kolegija: Ljubica Ranogajec
- Nositelj kolegija: Ivan Štefanić
- Nositelj kolegija: Snježana Tolić
- Nositelj kolegija: Ana Crnčan
- Izvođač kolegija: Sanja Jelić Milković
- Izvođač kolegija: Ružica Lončarić
- Nositelj kolegija: Ružica Lončarić
- Izvođač kolegija: Sanja Jelić Milković
- Izvođač kolegija: Ljubica Ranogajec
- Nositelj kolegija: Dražen Horvat
- Izvođač kolegija: Andrijana Rebekić
- Nositelj kolegija: Aleksandar Stanisavljević
- Izvođač kolegija: Dejan Bošnjak
- Nositelj kolegija: Ivana Varga
- Izvođač kolegija: Ranko Gantner
- Izvođač kolegija: Vladimir Jukić
- Izvođač kolegija: Mirta Rastija
- Izvođač kolegija: Aleksandar Stanisavljević
- Nositelj kolegija: Zlatko Puškadija
Cilj modula:
Upoznati studente s principima ekološke proizvodnje i njege povrća na otvorenom polju i u zaštićenim prostorima te ih upoznati s propisanim mjerama i metodama sukladno postojećim zakonima i pravilnicima.
Ishodi učenja:
- Opisati obilježja, poziciju i važnost ekološke poljoprivrede u odnosu na ostale sustave gospodarenja u poljoprivredi.
- Preporučiti oblike i argumentirati prednosti uzgoja usjeva bez primjene agrokemikalija.
- Identificirati prednosti i nedostatke pojedinih tehnologija u povrćarskoj proizvodnji (konvencionalna – ekološka).
- Objasniti okvirne smjernice standardizacije i prepoznatljivosti proizvoda ekološke poljoprivrede.
- Organizirati rad te samostalno upravljati tehnološkim procesima u ekološkom povrćarstvu na vlastitom gospodarstvu, kao i u sklopu većih proizvodnih sustava.
- Samostalno prezentirati informacije, probleme i rješenja iz domene ekološkog povrćarstva.
- Objasniti deklariranje, označavanje ekoloških proizvoda.
- Nositelj kolegija: Miro Stošić
- Nositelj kolegija: Tomislav Vinković
- Izvođač kolegija: Brigita Popović
- Izvođač kolegija: Boris Ravnjak
- Nositelj kolegija: Ranko Gantner
- Izvođač kolegija: Gordana Bukvić
- Izvođač kolegija: Goran Herman
- Nositelj kolegija: Zvonko Antunović
- Izvođač kolegija: Davor Kralik
- Izvođač kolegija: Pero Mijić
- Izvođač kolegija: Josip Novoselec
- Izvođač kolegija: Danijela Samac
- Izvođač kolegija: Đuro Senčić
- Nositelj kolegija: Mirjana Brmež
- Izvođač kolegija: Josipa Puškarić
- Nositelj kolegija: Miro Stošić
- Izvođač kolegija: Danijela Samac
- Nositelj kolegija: Jasenka Ćosić
- Izvođač kolegija: Tamara Siber
- Izvođač kolegija: Karolina Vrandečić
- Nositelj kolegija: Jasenka Ćosić
- Nositelj kolegija: Dražen Horvat
- Izvođač kolegija: Andrijana Rebekić
- Nositelj kolegija: Marcela Šperanda
- Izvođač kolegija: Dejan Agić
- Izvođač kolegija: Drago Bešlo
- Izvođač kolegija: Mislav Đidara
- Nositelj kolegija: Siniša Ozimec
- Izvođač kolegija: Dinko Jelkić
- Izvođač kolegija: Anđelko Opačak
- Nositelj kolegija: Irena Rapčan
- Izvođač kolegija: Dorijan Radočaj
Cilj modula:
Upoznati studente sa načinima berbe i skladištenja povrćarskih, cvjetnih i ljekovitih kultura.
Ishodi učenja:
- Odrediti datum berbe povrća i cvijeća,
- Definirati svojstva vode, zraka i proizvoda za potrebe prerade i skladištenja,
- Definirati fizikalno-kemijska svojstva povrćarskih, cvjećarskih i ljekovitih kultura tijekom prerade i skladištenja,
- Prepoznati opremu, procese i pogone za preradu, sušenje i skladištenje,
- Odabrati i primijeniti pravilnu tehnologiju čuvanja i prerade povrća i cvijeća,
- Sortirati povrće i cvijeće prema zahtjevima tržišta i procesima čuvanja i prerade
- Rješavati probleme tijekom čuvanja i odabrati optimalnu tehnologiju sprječavanja istih
- Upravljati procesima berbe i čuvanja te prerade proizvoda.
- Objasniti čimbenike koji utječu na životnu sposobnost uskladištenog povrća i cvijeća
- Identificirati fiziološke procese tijekom skladištenja povrća i cvijeća
- Nositelj kolegija: Monika Tkalec Kojić
- Nositelj kolegija: Tomislav Vinković
- Izvođač kolegija: Boris Ravnjak
- Nositelj kolegija: Ivona Djurkin Kušec
- Nositelj kolegija: Miroslav Lisjak
- Izvođač kolegija: Tihana Teklić
- Nositelj kolegija: Dinko Jelkić
- Nositelj kolegija: Vladimir Ivezić
- Izvođač kolegija: Aleksandar Stanisavljević
- Nositelj kolegija: Vlado Guberac
- Nositelj kolegija: Danijel Jug
- Izvođač kolegija: Zdenko Lončarić
- Izvođač kolegija: Bojan Stipešević
- Izvođač kolegija: Miro Stošić
- Nositelj kolegija: Igor Kralik
- Nositelj kolegija: Ivan Štefanić
- Nositelj kolegija: Snježana Tolić