Izborni kolegij, Voditeljice: prof.dr.sc. Renata Dobrila-Dintinjana, dr.med.

IZBORNI OBVEZNI KOLEGIJ  « Freud ili pronađena psihoanaliza »

 

 

OPIS PREDMETA

 

Ciljevi i očekivani ishodi predmeta

                           

 

      

 

Ciljevi predmeta su upoznati studenta s osnovnim odrednicama klasične  Freudove teorije o psihoseksualnom razvitku osobnosti čovjeka, kao i sa njegovim velikim otkrićima psihičkog determinizma, dinamičkog  nesvjesnog  kao zasebnog dijela  psihe i  nagonskog života čovjeka ( nagoni života i nagoni smrti) .Upoznati ga s otkrićima psihoterapijskih postupaka – od hipnoze preko sugestije do metode slobodnih asocijacija koja čini temelj tada otkrivene psihoterapijske tehnike - psihoanalize   . Informirati studenta o osnovama teorije seksualnosti,  topografskim i strukturnim razinama ličnosti , omogućiti  osnovna znanja o rekonstruiranju i osvještavanju potisnutih psihičkih sadržaja kroz analizu i tumačenje snova, te ga upoznati s temeljnim Freudovim objavljenim djelima. Također, cilj je upoznati studenta s povijesnim odrednicama Freudovog opusa i poveznicom sa suvremenim neuroznanstvenim spoznajama, kao i  biopsihosocijalnim pristupom dijagnostici i terapiji psihičkih poremećaja.

 

 

Okvirni sadržaj kolegija

 

Kolegij se sastoji od sljedećih nastavnih jedinica ( 10P + 15 S):

 

1.: Freud i uvod u psihoanalizu

Cilj: Uvesti studenta u predmet.

Ishod učenja: student će se informirati tko je Sigmund Freud, objasniti što je psihoanaliza i argumentirati  povijesni okvir nastajanja psihoterapije od neurologije do psihoanalize. Objasniti i razumjeti  psihoanalizu kao  metodu istraživanja duševnih procesa,  kao psihoterapijsku metodu liječenja psihičkih smetnji koja se temelji na tom istraživanju i kao znanstvenu disciplinu koja predstavlja niz sistematiziranih psiholoških uvida dobivenih tim putem.

 

2. : Teorija seksualnosti  ( «Tri rasprave o seksualnosti» )

Cilj: Ukazati na važnost spoznaje da je zrela seksualnost u odrasloj dobi posljedica psihoseksualnog razvoja osobe. Upoznati studenta s fazama psihoseksualnog razvitka i objasniti osnovnu ulogu dječjeg razvitka u oblikovanju odraslog.

Ishod učenja: Student će  imenovati temeljne značajke razvojnih faza seksualnosti i objasniti s kritičkim osvrtom na važnost primjene stečenih saznanja u primijenjenoj psihološkoj medicini u različitim područjima medicine.   

 

3.: Nagoni  ( «Nagoni i njihove sudbine»; «Ja i Ono»)

Cilj: Upoznati studenta sa strukturnom teorijom ličnosti, s težištem na upoznavanju teorije o razvoju ličnosti i povezati učenje o nagonima s teorijom objektnih odnosa i sposobnosti za usposzavljanjem odnosa . Informirati studenta o teoriji nastanka nagona, obrascu sukoba nagona i diferencijaciji unutar ega; razlikovati  savjest, osjećaj krivnje, religiju, moral, socijalni osjećaj.

Ishod učenja: Objasniti, opisati i razlikovati međusobna djelovanja različitih instanci ličnosti pod utjecajem nagonskih sila .

 

 

 

4.: Omaška  ( «Psihopatologija svakodnevnog života» )

Cilj: Kroz  predavanja i seminarski rad upoznati studenta s Freudovim najpopularnijim djelom ( Psihopatologija svakodnevnog života) i rasvijetliti preko primjera iz svakodnevnoga života – zaboravljanje i greške- tumačenje utjecaja nesvjesnog dijela psihe svakog čovjeka na njegovo ponašanje, govorenje, pisanje.

 Ishod učenja: Objasniti, opisati i razlikovati psihoanalitičku metodu tumačenja omaške.

 Pravilno identificirati i objasniti mehanizam nastanka omaške. Prepoznati i navesti  primjere psihopatologije iz svakodnevnog života.

 

 

 

 

5.: Snovi i psihoanaliza  ( «Tumačenje snova»)

Cilj: Upoznati sa značajkama analize snova preko primjera Freudovih snova.  Kroz seminarski rad upoznati studenta s važnošću nadopunjujućeg učinka analize snova i metode slobodnih asocijacija u tumačenju potisnutih sadržaja u nesvjesni dio  psihe. Razjasniti proces rada sna.

Informirati studenta o manifestnim i latentnim sadržajima sna.

Ishod učenja: Objasniti, opisati i razlikovati komponente rada sna. Usporediti različite vrste snova. Objasniti i argumentirati značaj simbola u psihodinamskoj teoriji snova.

 

 

6.: Psiha i društvo  ( «Totem i tabu»)

Cilj: Kroz predavanja i seminar  uočiti Freudova nastojanja da preko psihoanalize opiše i razumije probleme naroda i ponašanja ljudi kroz institucije i  politiku i zakone ponašanja koji su se kroz civilizaciju formirali .Objasniti pojam totem, incest, tabu, animizam, magija.Prepoznati kulturnu uvjetovanost ponašanja ljudi .

Ishod učenja: Student će moći povezati povijesna otkrića kojima je Freud obilježio razmišljanja o kulturi, religiji, politici, moralu i savjesti jednog društva u kojem čovjek živi.Obrazložiti gledanje  psihoanalize na  razvoj društva i pojedinca.

 

 

 

 

7.: O histeriji  ( «Dora» )

Cilj: Definirati konverziju, simptome histerije i objasniti tehniku tumačenja snova.Osvrnuti se na način kako Freud gradi klinički prikaz slučaja, uz navođenja i limita studije .

 Ishod učenja: Objasniti i opisati klinički prikaz jednog slučaja histerije. Obrazložiti sociokulturne implikacije djela.

 

 

8. O fobiji ( «Mali Hans»)

Cilj: Upoznati studente s analizom fobije jednog petogodišnjaka koja je prerasla u studiju o kastracijskoj anksioznosti i Edipovom kompleksu . Definirati pojmove autoerotizam, triangulacija, razvoj spolnog identiteta. Informirati o poznatoj Freudovoj maksimi kako svaka neuroza u odrasloj dobi ima svoje korijene u djetinjstvu, ali to ne implicira da svako neurotično iskustvo u djetinjstvu znači neurozu u odrasloj dobi.

Ishod učenja: Objasniti stvaranje neurotičkog simptoma

 

9.: Kultura i psihologija  ( « Nelagoda u kulturi»)

Cilj: Informirati se o nagonskim pokretačima čovjeka – nagonima samoodržanja i seksualnim nagonima, uz suporotstavljen nagon smrti. Razumjeti Freudovo gledište o socijalnom nagonu ili nagonu društvenosti .Objasniti princip zadovoljstva i princip realnosti.

Ishod učenja. Student će objasniti i definirati dva načela / principa djelovanja psihičkih aktivnosti, pa i unutar socijalne grupe.

 

 

10.: Povijesne odrednice Freudovog djela

Cilj: Opisati nasljeđe Freudovog rada u vremenskom razdoblju koje ga je označilo i obilježilo  . Objasniti i povezati otkriće psihoanalize s napretkom u razvoju medicinske, filozofske, sociološke i antropološke znanosti .  Objasniti utjecaj Freudovih otkrića na pronalazak novih načina liječenja psihičkih poremećaja.

 Ishod učenja:  student će razumjeti psihoterapiju kao psihološku metodu liječenja. Argumentirati i povezati neuropsihoanalizu u svjetlu novijih  istraživanja koja pokazuju da psihoterapija ima značajne korelate u neurofiziološkim promjenama u mozgu. Objasniti  biopsihosocijalni model psihičkih poremećaja kao osnovu srodnosti  bioloških i psiholoških metoda  liječenja.

 

Način izvođenja nastave:

Ciljevi kolegija biti će ostvareni kroz sljedeće nastavne zadatke:

-          predavanja teorijskog znanja

-          seminarski rad

 

Obveze studenata/studentica:

-          interaktivna participacija na predavanjima i seminarima

 

Vrednovanje obveza studenata/studentica:

Seminarski rad i ispit esejskog tipa.

 

 

 

Literatura:

 

Freud, Sigmund:  Pronađena psihoanaliza; Biblioteka Psiha , Zagreb 1987.

Freud, Sigmund:  Budućnost jedne iluzije; Biblioteka Psiha, Zagreb, 1985.

Freud, Sigmund: Tri rasprave o teoriji seksualnosti; Biblioteka Čuvari psihe, Zagreb 2000.

Freud, Sigmund:  Psihopatologija svakodnevnog života ;Sabrana djela, Novi Sad 1976.

Freud, Sigmund:  Tumačenje snova; Biblioteka Čuvari psihe, Zagreb 2001.

Freud, Sigmund:  Totem i tabu; Biblioteka Čuvari psihe, Zagreb 2000.

 

 

DODATNE INFORMACIJE O PREDMETU

 

Pohađanje nastave: nastava izbornog kolegija  će se u 2022./23.godini  odvijati  online, u sinkronom obliku izvođenja  nastave tijekom predavanja i seminara.

 

 

Pismeni radovi: esej

 

 


Kolegij Biokemija II obvezni je kolegij na drugoj godini Integriranog preddiplomskog i diplomskog sveučilišnog studija medicine i sastoji se od 42 sata predavanja, 34 sati seminara i 34 sata vježbi što  ukupno čini 110 sati (9 ECTS). Predavanja i seminari se održavaju u dvoranama Medicinskog fakulteta prema rasporedu oglašenom na oglasnoj ploči Zavoda za medicinsku kemiju, biokemiju i kliničku kemiju te na mrežnim stranicama Zavoda. Vježbe se održavaju u praktikumima Zavoda te u kliničkom laboratoriju KBC-a na Sušaku.

Cilj nastave predmeta Biokemija II razumijevanje je načina kako ljudsko tijelo funkcionira na molekulskoj razini: kako proizvodi, koristi i pohranjuje energiju, stvara i razgrađuje molekuke koje održavaju metabolizam, prepoznaje najrazličitije stanične i izvanstanične signale i reagira na njih te kako regulira metaboličke procese. Naglasak je pri tome na primjeni osnovnih biokemijskih analiza u kliničkoj praksi. Takav nastavni program studentu nudi znanja nužna za razumijevanje biokemijske osnove bolesti, odnosno patobiokemijskih procesa. Temeljito shvaćanje ovih načela trebalo bi pomoći studentima i liječnicima da primjereno koriste i interpretiraju biokemijsku dijagnostiku u dijagnostičkim postupcima radi poboljšanja zdravlja, sprječavanja  poremećaja i liječenja bolesti.

Kroz seminare će studenti postupno povezivati pojmove vezane uz ciljeve predviđene kolegijem.

Kroz laboratorijske vježbe studenti trebaju prepoznati osnovne laboratorijske tehnike i metode kliničkih ispitivanja vezane uz biokemijsku dijagnostiku patoloških stanja.

Sadržaj predmeta:

01. Uvod

02. Enzimi 

03. Bioenergetika

04. Metabolizam uglikohidrata

05. Metabolizam lipida/masti

06. Struktura i funkcija DNA i RNA

07. Metabolizam proteina i aminokiselina

08. Biološke membrane i stanična signalizacija

09. Hormoni i medijatori

10. Vitamini 

11. Oksidacijski stres

12. Integracija metabolizma

13. Biomedicinsko značenje enzima i proteina seruma

Voditelj kolegija:

prof. dr. sc. Alan Šustić, dr. med.

Suradnici: 

prof. dr. sc. Alen Protić, dr. med.

prof. dr. sc. Vlatka Sotošek Tokmađić, dr. med.

prof. dr. sc. željko Župan, dr. med.

doc. dr. sc. Jadranka Pavičić Šarić, dr. med.

prim. Boban Dangubić, dr. med.

dr. sc. Vlasta Orlić Karbić, dr. med.

dr. sc. Janja Tarčuković, dr. med.

dr. sc. Mirna Bobinac, dr. med.

Senka Kajčić, dr. med.

Erika Šuper-Petrinjac, dr. med.

Danijel Knežević, dr. med.

Marko Milošević, dr. med.

Matej Bura, dr. med.

Lara Valenčić, dr. med.

Anja Wolfand, dr. med.

Šverko Petra, dr. med.

Ivana Jurinčić, dr. med.

Mateo Tićac, dr. med.