- Nositelj kolegija: Nataša Lah
- Izvođač kolegija: Nadežda Elezović
- Nositelj kolegija: Barbara Španjol-Pandelo
- Izvođač kolegija: Palma Karković Takalić
- Nositelj kolegija: Danko Dujmović
- Nositelj kolegija: Marina Vicelja Matijašić
- Izvođač kolegija: Nikolina Belošević
- Nositelj kolegija: Barbara Španjol-Pandelo
- Nositelj kolegija: Nataša Lah
- Izvođač kolegija: Nadežda Elezović
- Nositelj kolegija: Nataša Lah
- Izvođač kolegija: Nadežda Elezović
- Nositelj kolegija: Marijan Bradanović
- Nositelj kolegija: Barbara Španjol-Pandelo
- Izvođač kolegija: Nikolina Belošević
- Izvođač kolegija: Palma Karković Takalić
- Nositelj kolegija: Nataša Lah
- Izvođač kolegija: Nadežda Elezović
- Nositelj kolegija: Damir Tulić
- Izvođač kolegija: Mario Pintarić
- Nositelj kolegija: Danko Dujmović
- Nositelj kolegija: Nina Kudiš
- Nositelj kolegija: Nataša Lah
- Izvođač kolegija: Marin Bolić
- Izvođač kolegija: Nadežda Elezović
- Izvođač kolegija: Palma Karković Takalić
- Nositelj kolegija: Barbara Španjol-Pandelo
- Izvođač kolegija: Nikolina Belošević
- Nositelj kolegija: Marijan Bradanović
Poštovane kolegice i poštovani kolege,
Od kolegice Kolovrat dobio sam e mail poruku da Vam prezentacije nisu vidljive no prema ovome što je meni vidljivo sve Vam je dostupno. Molim pošaljite prezentacije kolegama koji ih nemaju.
- Nositelj kolegija: Marijan Bradanović
- Nositelj kolegija: Marina Vicelja Matijašić
- Izvođač kolegija: Palma Karković Takalić
IZVEDBENI PLAN
I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU | ||||||||
Naziv predmeta |
Osnove zaštite kulturne baštine | |||||||
Studij |
Preddiplomski sveučilišni studij Povijest umjetnosti (dvopredmetni) | |||||||
Semestar |
IV. | |||||||
Akademska godina |
2023./2024. | |||||||
Broj ECTS-a |
3 | |||||||
Nastavno opterećenje (P+S+V) |
15+30+0 | |||||||
Vrijeme i mjesto održavanja nastave |
Prema rasporedu | |||||||
Mogućnost izvođenja na stranom jeziku |
/ | |||||||
Nositelj predmeta |
prof. dr. sc. Marijan Bradanović | |||||||
Kabinet |
459 | |||||||
Vrijeme za konzultacije (odrediti dva termina) |
dostupno na mrežnim stranicama Odsjeka | |||||||
Telefon |
0989393594 | |||||||
| ||||||||
Suradnik na predmetu |
/ | |||||||
Kabinet |
| |||||||
Vrijeme za konzultacije |
| |||||||
Telefon |
| |||||||
|
| |||||||
II. DETALJNI OPIS PREDMETA | ||||||||
SADRŽAJ PREDMETA | ||||||||
Kolegijem su obuhvaćena temeljna načela zaštite kulturne baštine i metodologija rada dionika u procesima zaštite kulturne baštine. Putem ustavnih, zakonskih i podzakonskih odredbi definira se društveni značaj zaštite kulturnih dobara. Studenti se u temeljnim crtama, sukladno preddiplomskoj razini studija povijesti umjetnosti upoznaju s razvojem teorije konzervacije i pojmovnikom u zaštiti kulturne baštine, specifičnostima metodoloških postupaka u tretiranju pojedinih vrsta kulturnih dobara, organizacijom konzervatorske službe u zemlji i svijetu, etičkim načelima, metodama evidencije, registracije, istraživanja, konzervacije i prezentacije kulturnih dobara. Razvija im se sposobnost analize slojeva kulturne baštine i primjene rezultata analize likovnoga djela u svrhu provođenja postupaka zaštite kulturnih dobara. | ||||||||
OČEKIVANI ISHODI PREDMETA | ||||||||
Nakon izvršenih obveza na kolegiju očekuje se da će studenti moći: Identificirati i interpretirati temeljne teorijske postavke, metode djelovanja, ustrojstvo i propise konzervatorskih službi. Primijeniti specifičnu terminologiju. Prepoznati i razlikovati poželjne od nepoželjnih procesa koji se odvijaju na kulturnoj baštini. Prepoznati i objasniti fenomen kulturne baštine, kreirati vještinu komunikacije s nadležnim službama i drugim sudionicima u procesu zaštite kulturnih dobara, te njihove koordinacije u djelovanju na terenu. Primijeniti umijeće animacije, komunikacije i sudjelovanja u institucionalnim i izvaninstitucionalnim projektima zaštite kulturne baštine. Identificirati problem očuvanja „rubne“, institucionalno neprepoznate a time i najugroženije kulturne baštine. Razlikovati poželjne od nepoželjnih postupaka u sferi zaštite kulturnih dobara, osobito s obzirom na pogrešna tumačenja prisutna u javnosti. Prepoznati kulturnu baštinu i primijeniti osnovne tehnike njezine inventarizacije i valorizacije u kontekstu prijavljivanja na natječaje za sufinanciranje projekata iz sfere njezine zaštite. | ||||||||
NAČIN IZVOĐENJA NASTAVE (označiti aktivnost s „x“) | ||||||||
Predavanja |
Seminari |
Konzultacije |
Samostalni rad | |||||
X |
X |
X |
X | |||||
Terenska nastava |
Laboratorijski rad |
Mentorski rad |
Ostalo | |||||
X (ukoliko bude mogućnosti) |
|
|
| |||||
III. SUSTAV OCJENJIVANJA | ||||||||
AKTIVNOST KOJA SE OCJENJUJE |
UDIO U ECTS BODOVIMA |
MAX BROJ BODOVA | ||||||
Pohađanje nastave |
1,5 |
0 | ||||||
Kontinuirana provjera znanja 1 (seminarski rad) |
0,5 |
30 | ||||||
Kontinuirana provjera znanja 2 (pisani kolokvij) |
0,5 |
40 | ||||||
ZAVRŠNI ISPIT |
0,5 |
30 | ||||||
UKUPNO |
3 |
100 | ||||||
Opće napomene: Varijanta 1 bez završnog ispita Tijekom nastave treba skupiti odgovarajući broj ocjenskih bodova kroz različite oblike kontinuiranog praćenja i vrednovanja.
Varijanta 2 sa završnim ispitom Kroz sve aktivnosti tijekom nastave treba skupiti odgovarajući broj ocjenskih bodova da bi se moglo pristupiti završnom ispitu.
Ukupna ocjena uspjeha: Na temelju ukupnoga zbroja ocjenskih bodova stečenih tijekom nastave i na završnome ispitu određuje se konačna ocjena prema sljedećoj raspodjeli:
| ||||||||
OCJENA |
PREDDIPLOMSKI I DIPLOMSKI STUDIJI | |||||||
5 (A) |
od 90% do 100% ocjenskih bodova | |||||||
4 (B) |
od 75% do 89,9% ocjenskih bodova | |||||||
3 (C) |
od 60% do 74,9%,ocjenskih bodova | |||||||
2 (D) |
od 50% do 59,9% ocjenskih bodova | |||||||
1 (F) |
od 0% do 49,9% ocjenskih bodova | |||||||
IV. LITERATURA | ||||||||
OBVEZNA LITERATURA | ||||||||
| ||||||||
IZBORNA LITERATURA | ||||||||
M. Dvořák, Katekizam zaštite spomenika, Zagreb, 2015. G. Car, Praktični savjeti održavanja liturgijskog tekstila (skripta, Hrvatski restauratorski zavod), Zagreb, 2005. B. M. Feilden, Uvod u konzerviranje kulturnog nasljeđa, Zagreb, 1981. André Gob, Noémie Drouguet, Muzeologija: Povijest, razvitak, izazovi današnjice, Zagreb, 2007., (poglavlje Muzej kroz perspektivu baštine str. 159-203). Godišnjak zaštite spomenika kulture Hrvatske, br. 1 (1975) – 43/44 (2020). Izabrane grupe članaka prezentiraju se kao studije slučajeva na seminarima I. Maroević, Konzervatorsko novo iverje, Petrinja, 2000. Portal: Godišnjak Hrvatskog restauratorskog zavoda, 1 (2010.) – 12 (2021.). Izabrane grupe članaka prezentiraju se kao studije slučajeva na seminarima Web. str. Hrvatskog restauratorskog zavoda, http://www.h-r-z.hr/ | ||||||||
V. DODATNE INFORMACIJE O PREDMETU | ||||||||
POHAĐANJE NASTAVE | ||||||||
Obavezno je za sve studente. Student je dužan pohađati nastavu (predavanja i seminare) 70% odnosno 50% ako mu se kolegij preklapa s obaveznim kolegijem drugog smjera. Neispunjenje ovog uvjeta onemogućuje pristupanje završnom ispitu. U slučaju pogoršanja epidemiološke situacije odlukom dekana moguće je preći na online nastavu. | ||||||||
NAČIN INFORMIRANJA STUDENATA | ||||||||
Studenti se informiraju na satu, u vrijeme konzultacija, elektroničkom poštom, preko predstavnika godine-demonstratora i putem platforme MERLIN. | ||||||||
KONTAKTIRANJE S NASTAVNICIMA | ||||||||
Osobno tijekom nastave i u vrijeme konzultacija, u kabinetu i elektroničkom poštom. | ||||||||
NAČIN POLAGANJA ISPITA | ||||||||
Pisani kolokvij i usmeni završni ispit | ||||||||
OSTALE RELEVANTNE INFORMACIJE | ||||||||
Svaka upotreba tuđeg teksta ili drugog oblika autorskog djela, kao i upotreba ChatGPT ili bilo kojeg drugog alata čija se funkcionalnost temelji na tehnologiji umjetne inteligencije, bez jasnog i nedvosmislenog navođenja izvora, smatra se povredom tuđeg autorskog prava i načela akademske čestitosti te predstavlja tešku povredu studentskih obveza što za sobom povlači stegovnu odgovornost i stegovne mjere sukladno Pravilniku o stegovnoj odgovornosti studenata. | ||||||||
ISPITNI ROKOVI | ||||||||
Zimski |
| |||||||
Proljetni izvanredni |
| |||||||
Ljetni |
11.06., 02. 07., u 8.15 | |||||||
Jesenski izvanredni |
10, 09. Ili 11.09. u 8.15 | |||||||
VI. POČETAK I ZAVRŠETAK TE SATNICA IZVOĐENJA NASTAVE (POPIS TEMA) | ||||||||
DATUM |
NAZIV TEME | |||||||
1 |
Uvodno izlaganje – pojam kulturne baštine, pojam kulturnog dobra i vrste kulturnih dobara, srodni pojmovi, problemi terminologije | |||||||
2 |
Kratka povijest zaštite kulturnih dobara: Europa, Hrvatska i sjeverni Jadran | |||||||
3 |
Važnost edukacijskoga djelovanja, timskoga rada i interdisciplinarnoga pristupa, kontrole i poznavanja terena te specifičnosti kulturne baštine u pojedinim regijama | |||||||
4 |
Konzervatorski elaborati, inventari, registracije, i druga temeljna konzervatorska dokumentacija | |||||||
5 |
Terenska nastava (kratka, u okviru redovne nastave) grad Rijeka – dominikanski samostan, tekući konzervatorski radovi | |||||||
6 |
Osnove konzervatorskog dokumentiranja i istraživanja, načela konzervatorsko-restauratorskih zahvata, objava rezultata konzervatorskih istraživanja, | |||||||
7 |
Metode prezentacije, konzervatorska etika, važnost minimalističkog pristupa i poštivanja faznosti razvitka kulturnog dobra, važnost nadzora te pravilnoga održavanja konzerviranoga kulturnog dobra | |||||||
8 |
Zaštitni radovi na kulturnim dobrima – kruna konzervatorskog i povijesnoumjetničkog rada | |||||||
9 |
Terenska nastava – cjelodnevna (grad Krk, franjevački samostan na Košljunu, Omišalj) ukoliko bude mogućnosti | |||||||
10 |
Konzervatorske podloge za prostorne planove različitih razina – studije slučajeva | |||||||
11 |
Spektar nedozvoljenih radnji na pokretnim i nepokretnim kulturnim dobrima, štetnost pomodnih i nestručnih pristupa obnovi kulturnih dobara, pretjerana obnova, dostojanstvo kulturnoga dobra | |||||||
12 |
Kulturna baština izvan sustava pravne zaštite, problem njezine valorizacije, prepoznavanje evidentiranje i zaštita nematerijalne kulturne baštine, problemi zaštite tradicijske, moderne i industrijske arhitekture, priprema za kolokvij | |||||||
13 |
Kontinuirana provjera znanja – kolokvij (pisani) | |||||||
14 |
Analiza rezultata kolokvija. Diskusija. | |||||||
15 |
Natječaji za sufinanciranje zaštitnih radova na kulturnim dobrima, djelatnost zaklada i druge mogućnosti namicanja sredstava za zaštitu kulturnih dobara. | |||||||
16 |
Završno izlaganje i priprema za završni usmeni ispit (uz mogućnost izlaska na predrok u ovom terminu) |
VII. KONSTRUKTIVNO POVEZIVANJE | |||
ISHODI UČENJA |
SADRŽAJ |
AKTIVNOSTI ZA NASTAVNIKE I STUDENTE (metode poučavanja i učenja) |
METODE VREDNOVANJA |
Interpretirati i objasniti pojmove kulturne baštine, kulturnog dobra i spomenika kulture te identificirati i interpretirati temeljne teorijske postavke, metode djelovanja, ustrojstva i propisa konzervatorskih službi. Prepoznati i razlikovati poželjne od nepoželjnih procesa koji se odvijaju na kulturnoj baštini. Prepoznati i objasniti fenomen kulturne baštine, objasniti osnove konzervatorske etike, važnosti prevencije i pravilnog održavanja kulturnog dobra. |
Kolegijem su obuhvaćena temeljna načela zaštite kulturne baštine i metodologija rada dionika u procesima zaštite kulturne baštine. Putem ustavnih, zakonskih i podzakonskih odredbi definira se društveni značaj zaštite kulturnih dobara. Studenti se u temeljnim crtama, sukladno preddiplomskoj razini studija povijesti umjetnosti upoznaju s razvojem teorije konzervacije i pojmovnikom u zaštiti kulturne baštine, specifičnostima metodoloških postupaka u tretiranju pojedinih vrsta kulturnih dobara, organizacijom konzervatorske službe u zemlji i svijetu, etičkim načelima, metodama evidencije, registracije, istraživanja, konzervacije i prezentacije kulturnih dobara. Razvija im se sposobnost analize slojeva kulturne baštine i primjene rezultata analize likovnoga djela u svrhu provođenja postupaka zaštite kulturnih dobara. |
- predavanje (frontalni rad)
- rad na tekstu
- samostalni rad (početak izrade pojmovnika)
- analize kulturnih dobara
-individualizirani rad (seminari)
- diskusija
|
seminarski rad
-kontinuirana kratka provjera znanja (mini testovi)
- pismeni ispit (kolokvij) sastavljen od zadataka objektivnog i esejskog tipa
- završni usmeni ispit
|
Prepoznati, imenovati, razlikovati i interpretirati temeljnu konzervatorsku dokumentaciju i načela konzervatorskih zahvata na različitim razinama. |
|
|
-kontinuirana kratka provjera znanja (mini testovi)
- pismeni ispit (kolokvij) sastavljen od zadataka objektivnog i esejskog tipa
- završni usmeni ispit
|
Svladati vještinu komunikacije s nadležnim službama i drugim sudionicima u procesu zaštite kulturnih dobara, te njihove koordinacije u djelovanju na terenu. |
|
|
seminarski rad
-kontinuirana kratka provjera znanja (mini testovi)
- pismeni ispit (kolokvij) sastavljen od zadataka objektivnog i esejskog tipa
- završni usmeni ispit
|
Izraditi temeljnu valorizaciju kulturnog dobra kao podlogu za njegovo pravno-formalno prepoznavanje Izraditi prijavu na natječaj za sufinanciranje projekata iz domene zaštite kulturnih dobara. |
|
|
seminarski rad
-kontinuirana kratka provjera znanja (mini testovi)
- pismeni ispit (kolokvij) sastavljen od zadataka objektivnog i esejskog tipa
- završni usmeni ispit
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Nositelj kolegija: Marijan Bradanović
- Nositelj kolegija: Marijan Bradanović
- Nositelj kolegija: Ivan Braut
- Nositelj kolegija: Marijan Bradanović
- Nositelj kolegija: Danko Dujmović
- Nositelj kolegija: Danko Dujmović
- Nositelj kolegija: Danko Dujmović
- Nositelj kolegija: Marijan Bradanović
- Izvođač kolegija: Ivan Braut
- Nositelj kolegija: Marijan Bradanović
- Izvođač kolegija: Ivan Braut
- Nositelj kolegija: Barbara Španjol-Pandelo
- Izvođač kolegija: Nikolina Belošević
- Nositelj kolegija: Barbara Španjol-Pandelo
- Izvođač kolegija: Nikolina Belošević
- Izvođač kolegija: Palma Karković Takalić
- Nositelj kolegija: Barbara Španjol-Pandelo
- Izvođač kolegija: Nikolina Belošević
- Nositelj kolegija: Nataša Lah
- Izvođač kolegija: Nadežda Elezović
- Nositelj kolegija: Marijan Bradanović
- Nositelj kolegija: Marina Vicelja Matijašić
- Nositelj kolegija: Nataša Lah
- Izvođač kolegija: Nadežda Elezović
- Nositelj kolegija: Nataša Lah
- Izvođač kolegija: Nadežda Elezović
- Nositelj kolegija: Marina Vicelja Matijašić
- Nositelj kolegija: Marina Vicelja Matijašić
- Nositelj kolegija: Barbara Španjol-Pandelo
- Nositelj kolegija: Marina Vicelja Matijašić
- Izvođač kolegija: Palma Karković Takalić