Što će učenici dobiti ovim satom?
Učenici kroz ovaj nastavni sat ponavljaju, upoznaju i razvijaju znanja i vještine o:
- razlučivosti
- pojmu piksela
- prikazu slike u računalu
- prikazu boja u računalu - 1-bitna i 24-bitna
- primjeni heksadekadskog brojevnog sustava
- vezi dekadskog, heksadekadskog i binarnog zapisa
- korištenju dostupnih izvora na mrežnim stranicama
- služenju programom za obradu teksta pri radu s tablicama
- timskom radu i suradnji
Datoteke za preuzimanje
-
originalna slika.png Detalji
Download originalna slika.png [52.3KB]} -
pikselizirana slika.png Detalji
Download pikselizirana slika.png [186.3KB]} -
Predložak za crtanje.docx Detalji
Download Predložak za crtanje.docx [12.2KB]} -
Predložak za crtanje_moguće rješenje.docx Detalji
Download Predložak za crtanje_moguće rješenje.docx [12.5KB]} -
shema kôdova boja.docx Detalji
Download shema kôdova boja.docx [20.7KB]}
Ishodi
A.1.4. analizira ulogu binarnog i heksadekadskog brojevnog sustava u digitalnom prikazu različitih tipova podataka
Ponavljanje i utvrđivanje prethodnog ishoda: A.1.1 objašnjava glavne komponente računalnog sustava i njihove funkcije
Tijek nastavnog sata
Uvod (5 min): ponoviti pojam razlučivosti i što ona znači u prikazu slike na zaslonu; ponoviti pojam piksela i zrnate slike.
Glavni dio (35 min):
Prva aktivnost (10 min): parovima učenika podijeliti po jedan list s mrežama (može digitalno ako ne postoji mogućnost ispisa) i zadati im da u prvu mrežu ucrtaju crni borić na način da je jedan kvadratić jedan piksel. U drugu mrežu treba prema nacrtanom upisati kôd boje – 1=bijela, 0=crna.
Ukoliko se dokument popunjava na računalu, pokazati sjenčanje ćelija ako je potrebno.
Po završetku, dva i dva para međusobno uspoređuju crteže i na temelju viđenog kod susjednog para, vrednuju svoj rad na način da procijene jesu li mogli bolje nacrtati (B) ili su u potpunosti zadovoljni svojim radom (Z). Upisuju slovo procjene na vrh papira i potpisuju se na svoj rad. Predaju papire nastavniku (ili ih spremaju u zajedničku mapu, razrednu bilježnicu ili neki drugi način kojim se uobičavaju dijeliti dokumenti s nastavnikom).
Druga aktivnost (25 min): sa stranice https://www.rapidtables.com/web/color/RGB_Color.html (ili neke slične) kratko pokazati što znači 24-bitni prikaz boja (moguće prikazati preko 16,7 milijuna boja) i kratko pojasniti osnovne takvog prikaza (svaka boja Red-Green-Blue koristi po 8 bitova). Kroz postavljanje pitanja potaknuti učenike koji znaju nešto o ovoj temi da to kažu:
Zašto ovaj zapis ima znak #? (oznaka za heksadekadski zapis)
Zašto ovaj zapis ima tri broja u zagradi, uređenu trojku? (dekadski zapis, važan je redoslijed boja pa je trojka uređena)
Jesu li to isti brojevi? (jesu, u heksadekadskom je jedna boja označena od 00 do ff=15*16+15=255, u dekadskom od 0 do 255 – heksadekadski je kraći)
Zašto se ne koristi binarni zapis ako računalo barata binarnim znamenkama? (kraće je zapisati dekadskim ili heksadekadskim i manja je mogućnost ljudske pogreške pri zapisu)
Koja je najmanja a koja najveća binarna vrijednost neke 24-bitne boje i koje su to boje? (24 nule je crna, 24 jedinice je bijela)
Kako bi zapis tih boja izgledao u heksadekadskom i dekadskom zapisu? (#000000 i #ffffff heksadekadski a (0,0,0) i (255,255,255) dekadski)
Dekadski zapis je način kako boje reprezentira npr. Word (nastavnik u Wordu ulazi u paletu boja i pokazuje) dok se u programima za obradu fotografija koriste oba zapisa.
Učenicima u parovima podijeliti digitalni dokument Shema kôdova boja.docx. Uputiti ih da je to slika kôdirana 24-bitnom bojom. Zadatak je reproducirati sliku onako kako bi bila vidljiva na zaslonu nakon dekodiranja boja!
Ovisno o sposobnostima i predznanju učenika, nastavnik može pomoći kratkim naputcima ili demonstracijom:
- kako izvršiti sjenčanje ćelije (sjenčanje ćelije-više boja-prilagođeno);
- uputiti učenike da je potrebno pretvoriti heksadekadski zapis u dekadski (jer je takav zapis boja u wordu);
- pomoći si nekom od web stranica koja sadrži oba načina zapisa boja (npr. gore spomenuti link)
Završni dio (5 minuta): učenici iznose što im je