Što će učenici dobiti ovim satom?

Učenici kroz ovaj nastavni sat ponavljaju, upoznaju i razvijaju znanja i vještine o:

- razlučivosti

- pojmu piksela

- prikazu slike u računalu

- prikazu boja u računalu - 1-bitna i 24-bitna

- primjeni heksadekadskog brojevnog sustava

- vezi dekadskog, heksadekadskog i binarnog zapisa

- korištenju dostupnih izvora na mrežnim stranicama

- služenju programom za obradu teksta pri radu s tablicama

- timskom radu i suradnji

Slika - pixabay.com

Ishodi

A.1.4. analizira ulogu binarnog i heksadekadskog brojevnog sustava u digitalnom prikazu različitih tipova podataka

Ponavljanje i utvrđivanje prethodnog ishoda: A.1.1 objašnjava glavne komponente računalnog sustava i njihove funkcije

Tijek nastavnog sata

Uvod (5 min): ponoviti pojam razlučivosti i što ona znači u prikazu slike na zaslonu; ponoviti pojam piksela i zrnate slike.

 

Glavni dio (35 min):

Prva aktivnost (10 min): parovima učenika podijeliti po jedan list s mrežama (može digitalno ako ne postoji mogućnost ispisa) i zadati im da u prvu mrežu ucrtaju crni borić na način da je jedan kvadratić jedan piksel. U drugu mrežu treba prema nacrtanom upisati kôd boje – 1=bijela, 0=crna.

Ukoliko se dokument popunjava na računalu, pokazati sjenčanje ćelija ako je potrebno.

Po završetku, dva i dva para međusobno uspoređuju crteže i na temelju viđenog kod susjednog para, vrednuju svoj rad na način da procijene jesu li mogli bolje nacrtati (B) ili su u potpunosti zadovoljni svojim radom (Z). Upisuju slovo procjene na vrh papira i potpisuju se na svoj rad. Predaju papire nastavniku (ili ih spremaju u zajedničku mapu, razrednu bilježnicu ili neki drugi način kojim se uobičavaju dijeliti dokumenti s nastavnikom).

Druga aktivnost (25 min): sa stranice https://www.rapidtables.com/web/color/RGB_Color.html (ili neke slične) kratko pokazati što znači 24-bitni prikaz boja (moguće prikazati preko 16,7 milijuna boja) i kratko pojasniti osnovne takvog prikaza (svaka boja Red-Green-Blue koristi po 8 bitova). Kroz postavljanje pitanja potaknuti učenike koji znaju nešto o ovoj temi da to kažu:

Zašto ovaj zapis ima znak #? (oznaka za heksadekadski zapis)

Zašto ovaj zapis ima tri broja u zagradi, uređenu trojku? (dekadski zapis, važan je redoslijed boja pa je trojka uređena)

Jesu li to isti brojevi? (jesu, u heksadekadskom je jedna boja označena od 00 do ff=15*16+15=255, u dekadskom od 0 do 255 – heksadekadski je kraći)

Zašto se ne koristi binarni zapis ako računalo barata binarnim znamenkama? (kraće je zapisati dekadskim ili heksadekadskim i manja je mogućnost ljudske pogreške pri zapisu)

Koja je najmanja a koja najveća binarna vrijednost neke 24-bitne boje i koje su to boje? (24 nule je crna, 24 jedinice je bijela)

Kako bi zapis tih boja izgledao u heksadekadskom i dekadskom zapisu? (#000000 i #ffffff heksadekadski a (0,0,0) i (255,255,255) dekadski)

Dekadski zapis je način kako boje reprezentira npr. Word (nastavnik u Wordu ulazi u paletu boja i pokazuje) dok se u programima za obradu fotografija koriste oba zapisa.

Učenicima u parovima podijeliti digitalni dokument Shema kôdova boja.docx. Uputiti ih da je to slika kôdirana 24-bitnom bojom. Zadatak je reproducirati sliku onako kako bi bila vidljiva na zaslonu nakon dekodiranja boja!

Ovisno o sposobnostima i predznanju učenika, nastavnik može pomoći kratkim naputcima ili demonstracijom:

- kako izvršiti sjenčanje ćelije (sjenčanje ćelije-više boja-prilagođeno);

- uputiti učenike da je potrebno pretvoriti heksadekadski zapis u dekadski (jer je takav zapis boja u wordu);

- pomoći si nekom od web stranica koja sadrži oba načina zapisa boja (npr. gore spomenuti link)

 

Završni dio (5 minuta): učenici iznose što im je