Što će učenici dobiti ovim satom?
Učenici kroz ovaj sat:
- upoznaju pojam jednostavne i složene logičke izjave
- upoznaju pojam tablice istinitosti
- detaljno sagledavanje problema
- razvijaju vještinu čitanja s razumijevanjem
Ishodi
A.1.5. definira logički izraz za zadani problem
Međupredmetne teme:
uku A.4/5.3.
- Kreativno mišljenje
Učenik kreativno djeluje u različitim područjima učenja.
uku A.4/5.4.
- Kritičko mišljenje
Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje.
uku D.4/5.2.
- Suradnja s drugima
Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć.
Tijek nastavnog sata
Uvod (5 min):
Uvesti pojam jednostavne i složene izjave na primjeru rečenica i diskutirati njihovu istinitost kroz nekoliko primjera (npr. Vani je sunčano; Vani je sunčano i hladno je; Vani pada kiša ili je hladno…). Utvrditi način obilježavanja lažne i istinite izjave (0 i 1) i povezati to s načinom na koji radi računalo (nema i ima napona).
Glavni dio (35 min):
Pojasniti pojam tablice istinitosti – tablica u kojoj bilježimo sve moguće kombinacije ulaznih vrijednosti i za svaku ulaznu kombinaciju bilježimo rezultat ishoda. Ulazne vrijednosti i rezultati mogu biti isključivo binarni – istina ili laž, 1 ili 0.
(10 min) Nastavnik na primjeru pojašnjava kako oblikovati tablicu istinitosti za zadani problem.
(15 min) Prvi zadatak: Učenici se dijele u skupine po 4 učenika, svaka skupina dobiva listić (u prilogu – tri jednaka zadana zadatka i upute za izradu četvrtog zadatka). Po završenom rješavanju, skupine uspoređuju rješenja jednakih zadataka i diskutiraju o njihovoj ispravnosti ukoliko postoje različita rješenja.
(10 min) Drugi zadatak: skupine prosljeđuju svoj problem nekoj drugoj skupini koja će ga pokušati riješiti. Zadatak je da uoče ulazne varijable i ustanove je li rješenje jedinstveno ili možda zadatak nije dovoljno precizno postavljen pa postoji više mogućih rješenja. Predlažu dopune u slučaju pronađenih manjkavosti.
Završni dio (5 min):
Svaka skupina čita tekst dobivenog zadatka i komentira je li sve dobro postavljeno i/ili predlaže dopune kako bi postojalo jedinstveno rješenje.