Što će učenici dobiti ovim satom?
Razvoj logičkog mišljenja, uočavanje uzoraka i veza između objekata, razvoj strategija rješavanja problema.
Datoteke za preuzimanje
Ishodi
B.1.1 analizira problem, definira ulazne i izlazne vrijednosti te uočava korake za rješavanje problema
Međupredmetne teme:
IKT A.4.2.
Učenik se koristi društvenim mrežama i mrežnim programima uz upravljanje različitim postavkama funkcionalnosti.
uku A.4/5.2.
- Primjena strategija učenja i rješavanje problema
Učenik se koristi različitim strategijama učenja i samostalno ih primjenjuje u ostvarivanju ciljeva učenja i rješavanju problema u svim područjima učenja.
uku A.4/5.4.
- Kritičko mišljenje
Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje.
uku D.4/5.2.
- Suradnja s drugima
Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć.
Tijek nastavnog sata
Uvod (3 min): Nastavnik upućuje učenike da im je današnji zadatak igranje! Igra koja će razvijati njihovo logičko promišljanje, uočavanje i zaključivanje – aktivnosti koje su potrebne u svakodnevnom životu a sastavni su dio procesa programiranja.
Glavni dio (37 min):
Prvi dio (10 min): Nastavnik učenicima dijeli poveznicu na stranicu sa zagonetkom imena Neboderi (https://www.brainbashers.com/skyscrapers.asp).
Prema primjeru s desne strane ekrana im pojašnjava na koji način se ova zagonetka rješava nakon čega zajednički rješavaju dvije zagonetke 4x4 easy i 4x4 hard (nije nužno da nastavnik zna riješiti hard zagonetku, iako bi bilo poželjno, već da učenici vide da je razlika tih zagonetki u broju dobivenih uputa). Nakon toga učenici sami rješavaju jednostavnu zagonetku veličine 5x5.
Drugi dio (17 min): nakon upoznavanja s načinom rješavanja zagonetke, nastavnik učenicima dijeli prazni predložak (na papiru ili excel dokument) u kojem u parovima moraju izraditi zagonetku istog takvog tipa, veličine 5x5. Cilj je da njihova zagonetka ima što je moguće manje uputa a da bude rješiva. Kroz izradu zagonetke učenici su primorani uočiti sve potrebne detalje i uvjete kako bi zagonetka na kraju bila rješiva. Također, zagonetku će morati nekoliko puta rješavati kako bi ustanovili koliko će uputa ostaviti u konačnom prijedlogu zagonetke.
Nakon što izrade zagonetku, prepisuju problem na prazni papir koji neće sadržavati rješenje kako bi ga ostali učenici mogli testirati i/ili riješiti.
Treći dio (10 min): Učenici razmjenjuju svoje zagonetke sa susjednim parom i pokušavaju ih riješiti. Ukoliko uoče grešku, zabilježe ju pokraj zagonetke, ukoliko nema greške, uspoređuju dobiveno rješenje s rješenjem koje su predvidjeli autori i daju zagonetki oznaku težine (E, M, H). Ako je ono isto, vjerojatno je jedinstveno, ako nije, zagonetka bi trebala biti modificirana. Učenici na ovaj način dobivaju povratnu informaciju o razini uspješnosti pri rješavanju problema koji je pred njih postavljen – izradi logičke zagonetke.
Završni dio (5 min): učenici prezentiraju je li zagonetka koju su rješavali rješiva i ako jest, kojom razinom bi ju kategorizirali (jednostavna, srednje teška, teška)